800 евро обезщетение за 5 часа закъснение ми плати компанията „Райън Еър” за двата билета, които бях купил за полет от София до Валенсия. Това съобщи Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация „Активни потребители“.
Потребителската организация започва проучване на действията и компенсациите, които различните авикомпании дават на пътниците при проблеми с полетите и превоза. Клиентите рядко си търсят правата при закъснели полети и не се запознават още при закупуване на билета си с практиките на различните авиокомпании в такива ситуации, обясни Николов.
Според европейския регламент при закъснение на полета по вина на авиокомпанията превозвач тя е длъжна да осигури грижи за пътниците и обезщетение. Ако полетът е на разстояние до 1500 км, обезщетението е 250 евро, ако е между 1500 до 3000 км, превозвачът трябва да плати до 450 евро, а за над 3000 км -600 евро. Ако закъснението на полета е заради фарсмажорни обстоятелства – природни бедствия и други, авикомпанията е длъжна да осигури само храна, напитки, хотел на пътниците.
„В моя случай – пътувах на разстояние над 500 км. Полетът ми закъсня с близо 5 часа заради повреда на самолета. На следващия ден отворих сайта на компанията, намерих съответната форма за подаване на жалба, попълних я и я изпратих. До 2 седмици получих обезщетението на картата, с която бях платил двата билета, като авиокомпанията ми преведе 800 евро,“ разказа Николов. Хората трябва да знаят, че обезщетенията се търсят лично. Полетът може да е закъснял много, но компанията няма да изплати никаква компенсация, ако такава не е поискана", предупреди Николов.