Това ще бъде магистрала, която ще убива хората. Вътре в дефилето има пешеходци. Ще има местен транспорт, бавно движещ се. Това ще бъде магистрала убиец, ако бъде построена по този начин”, каза природозащитникът Андрей Ковачев.
Според него „това е решение, което противоречи на европейското законодателство и ако правителството го приеме, ще загуби всички пари и ще навлезем в наказателни процедури”.
Кметът на Симитли Апостолов от своя страна отвърна, че и в момента пътят в Кресненското дефиле „е една гробница”.
„Магистралата трябва да се построи максимално бързо, по правилния начин - извън Кресненското дефиле. А пътят в него да бъде локален, за местните хора”, категоричен е Ковачев.
„2010 г. се взе решение да се строят другите отсечки. 300 млн. евро, които бяха предназначени за нея, бяха отклонени за други проекти, а не за магистрала „Струма”. Ако всички тези неща бяха направени от правителството тогава, сега нямаше да има умрели хора”, смята Ковачев.
Той добави, че ако бъде направена през дефилето магистралата ще убие икономически община Кресна и посочи, че и двете платна на магистралата трябва да минават източно от дефилето през планината.
„Изключително неверни тези”, отговори регионалният министър Николай Нанков. „Трудно можем да се съгласим с твърдението – „път убиец”, при положение, че изнасяме половината трафик. На второ място разширяването на участъка в дефилето, изправянето на виражите, обезопасяването като всяка друга автомагистрала, ограничаването на скоростта до 80 км/ч, напротив, ще понижи риска на пътя”.
Според министър Николов построяването на магистрала изцяло в планината, ще отнеме повече време, а всеки ден коства жертви. „Минимум 3 години ще спестим като време. Те са ни важни, защото до 2023 г. трябва да реализираме целия проект”.
„На второ място все пак говорим за Кресненското дефиле, най-сеизмичният участък. Ние трябва да гарантираме алтернатива в две различни трасета с подобни габарити. Не дай си Боже нещо в бъдеще да се случи, за това отхвърлихме и тунела”, поясни Николов.
Той добави, че над 800 млн. лв. ще е по-скъп варианта за построяване на двете платна източно от Кресненското дефиле.
Преди това министър Николов заяви, че е „необходим трети мост, който да свързва България с Румъния. Имаме насрочена среща на 3 октомври между двете правителства. Тогава ще обсъдим и детайлите на бъдещия проект. Логично е този мост да бъде над Русе, тъй като това е връзката между Европа, Санкт Петербург с Близкия Изток и с Югоизточна Европа”.
Относно тол таксите, регионалният министър коментира: „Моторните превозни средства до 3,5 тона ще останат на винетния режим. Докато автобуси и камиони над 3,5 тона ще попаднат в тол системата и ще заплащат тол такси. Като автобусите ще бъдат на по-специален режим. Огромната тежест ще бъде поета от големите тирове. Винетките остават, но те ще бъдат електронни. Няма да се използват хартиените стикети, които в момента се залепват на предното стъкло на превозното средство. Освен това в пиковите часове и в летните месеци, ще се въвеждат по-високи такси за тежкотоварните автомобили”.