След последните престрелки за избора на изтребител за българските ВВС между президента Румен Радев и премиера Бойко Борисов стана ясно, че се върви към нова процедура за изтребител. Премиерът и вицето му Каракачанов залагат тотално на ремонта на МиГ-29. И това е обяснение, че с доклада си временната парламентарна комисия отлага решението за избор на ”Грипен” или F-16 за друго време.
Това ще отдалечи часа, когато нов изтребител ще кацне в България. За президента "лобистите победиха експертите". А за премиера "тези изтребители за какво са ни в момента".
Възможно е още няколко петилетки нашите летци да не пилотират нито Грипен, нито F-16, нито Еврофайтър, нито Рафал. От няколко изявления на премиера Борисов става ясно, че "самолетът не е най-важното на една армия". Той смята, че в дооборудвания, вече одържавен "Авионамс", може да ремонтира руските МиГ-29 и Су. Което си е опашата лъжа. Но кой ще скърши премиерска приказка? Най-малкото една парламентарна комисия, чийто шеф е гербаджия, изпълнителен офицер от резерва.
Това решение обяснява по нашироко вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов, който е специализирал в ДС, а не в армията.... За него МиГ-29 е добър изтребител и се ползва от източноевропейски държави, които са членове на НАТО. Русия може и да е производител на самолетите, но ние имаме предприятие за ремонт, което е към Министерството на икономиката. Става пак въпрос за лъжата „Авионамс". Руският самолет се разминава драстично с натовските стандарти. Но нали премиерът е казал...
Министър Каракачанов още през юли покани в Министерството на отбраната представители на РСК „МиГ". Генералният директор на компанията дошъл в София, водени са разговори, които са били официални. „Това, което съм поставил като искане, е пряко договаряне, без посредници! Без посредници и от двете страни!, хвали се "войводата".
Руски самолети ще продължат да пазят небето ни
Мъглата се разпръсква - влиза се във връзка с гиганта РСК "МиГ", договаря се модернизация на наличните ни мигове и летим с тях до 2029 г. Пито - платено! Това не е оценка на премиера Борисов и вицето му Каракачанов. Те се доверяват на експерти. И това си е чиста проба лобизъм. Но политическото решение и отговорността за ремонта на МиГ-29, както и стопирането на процедурата за избор на нов изтребител ще е тяхна.
Безпощадно ясно е. Парламентарната комисия "Грипен" действа политически , а не експертно и накланя везната към нова процедура за избор на изтребител. С доклада си комисията по проверка на процедурата за избор на нов изтребител, както официално се нарича, слага кръст на експертизата на ген. Стойков и военните пилоти. Подполковник от резерва Емил Христов, шеф на парламентарната комисия, свири цигулката на властта. А един премиер-пожарникар / с голям опит в гасенето/ и един историк /военен министър/ определят съдбата на българските ВВС. Един пилот първи клас и главнокомандващ въоръжените сили, вече президент, има право само на публично мнение. В момента то не се чува. Няма и права по избора и купуването на изтребители. Комисия и министерски съвет продават краставици на краставичар. С право парламентарната комисия е наречена комисия "Анти Радев".
Тези дни сагата около избора на изтребител за ВВС се развихри с нова сила, макар че всичко вече изглежда предопределено.
"Лобистите постигнаха своето. Конкурсът вече се връща в изходна точка и това застрашава окончателно да приземим 100-годишната ни военна авиация. ...Тази комисия е използвана като трибунал за политически цели." Това изстреля по адрес на комисията "Грипен" президентът Радев.
Борисов се видя като лобист и светкавично отговори със залп: ”Тези изтребители за какво ни трябват в момента?”. Той изрази съмнение, че "Грипен" са най-добрите изтребители. Знае, защото е бил пожарникар. И завъртя интрига, че българската армия се нуждае първо от сухопътна техника, защото такава е отбранителната ни доктрина.
"Вече досадихме на целия български народ с прословутата тема за изтребителите. Разбира се, ресурсите и отговорността са в Бойко Борисов, но мога да го посъветвам да не дели страната и секторите на порции и да ги тегли на един повече, на друг по-малко. И всеки ден да си мени решенията. Това е стратегическа сфера - бъдещата сигурност на страната, и към нея трябва да се отнасяме сериозно. Става въпрос за дългосрочно и ясно планиране", долетя президентската позиция с вдигнати ръце от Ню Йорк.
Стогодишната ни военна авиация няма да бъде приземена, както се изрази президентът Радев. Но небето на България ще продължава да се пази от старите МиГ-29, а не от нови и мечтани от пилотите изтребители. И може всеки един момент да остане на земята.
Стартът на нова процедура за придобиване на нов изтребител ще удължи зависимостта на България от Русия и РСК "МиГ" с години. Дупката в бюджета на армията и страната ще стане още по-голяма.
Отложи ли се закупуването на нов изтребител за следващи години и бюджети, предвидените милиони от 1,5 млрд. за разсрочено плащане от сегашния бюджет за периода 2017-2025 години,няма да бъдат прехвърлени за следващи години и бюджети, което ще промени схемата на разсрочено плащане. Ще има и ново гласуване в парламента. Колелото за модернизация на ВВС ще се завърти от начало. Ще се започне с формиране на нова конкурсна комисия в МО. Експертният доклад ще се гледа в Министерския съвет. След преговори, ще се сключи междудържавен договор за покупка на изтребители. На финала договорът ще се гласува в парламента.
А пилотите още дълго, дълго ще останат с пръст в устата.
Калин Неврокопски