Освен че провали Коледа и Нова година на десетки български семейства, фалиралият туроператор ”София Тур и Холидей” е причина застрахователите да не могат да започнат веднага плащането на обезщетения на завлечените туристи.
От банкрутиралата компания не са предоставили изискуемата информация за стойността на предплатените ваканции, които няма да могат да бъдат изпълнени. Нито какви договори са сключили със свои контрагенти и доставчици. Това е причината застрахователите да не могат да преценят каква част от платените суми ще могат да бъдат върнати на клиентите, както и кога ще стане това. За да започнат плащане към туристите застрахователите "Групама" и "Алианц", с които са подписани полици за застраховката професионална отговорност, трябва да знаят на каква обща стойност са исковете. Ако цялата сума не се покрива от застраховките на стойност 125 хил. към "Групама" и 450 хил. лв. към "Алианц", тогава на всеки се плаща един и същи процент от предплатената на екскурзии сума, в рамките на общата стойност на полицата.
Все още не е ясно колко са засегнати от некоректния туроператор. За момента е ясно, че фирмата е посочила адрес, на който се помещава и друг туроператор "София Тур и Ко". Двете компании са с един офис и служители, но с различна собственост. Фалиралият туроператор е продаден на сръбски гражданин преди месеци. Дни преди обявения фалит е сключена и нова застраховка професионална отговорност, като полицата е десетки пъти по-голяма, в сравнение с дотогавашната. Освен това фалиралата компания е сменила в последните си дни на работа и банковата сметка, по която агентите, които продават нейни продукти, са плащали ваканциите на своите клиенти. Всичко това, според представители на сектора, е ясен знак за съществуването на схема за фалит.
От Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти излязоха с позиция срещу спекулации от страна на банкрутиралата фирма, че фалитът й е причинен от сигнали за проверки към КЗП и данъчните от страна на представители на бранша.