Емануил Йорданов беше вътрешен министър точно преди да влезнем в Европа. Успял да излезе чист от политиката, той започна да се занимава с това, за което е учил –адвокат. Въпреки това, ексминистърът не пропуска да следи работата на своите приемници .
Интервю на Милан Николов
-Г-н Йорданов, бяхте вътрешен министър, а сега не сте в политиката, но вероятно следите какво се случва там? Как ще коментирате последните промени в страната ни?
Много е рано за коментар, тъй като от избирането на правителството е изминал месец. Практиката показва, че когато един човек отиде в едно министерство, вижда неща, които не са видни за хората извън него. Представите, които са създадени не са най-точните. Трябва да има един преходен период, в който да се ориентират какво е състоянието на нещата. Това, което може да се каже е, че министър Цветан Цветанов е човек, който е добре запознат със системата. Още повече, че в ГЕРБ има доста хора, които са свързани с МВР, а при него информацията е в много по-голям обем, отколкото при човек, който не е бил свързан със системата. Началото ми се струва добро. Няма някакви показни акции и действия, които могат да създадат редица проблеми. Единственото нещо, което не одобрявам, е масовото приемане на оставките на областните ръководители. Би трябвало в началото да се даде кредит на доверие. Да им се даде възможност да работят и да покажат на какво са способни и след това да се взимат решенията за кадрови промени.
-Обществото като че ли иска да има изправени пред правосъдието министри. Доста захапан в това отношение е и бившият вътрешен министър Михаил Миков. Възможно ли е да стане жертва на подобни напъни?
Никой не би могъл да стане жертва, защото едно наказателно производство се развива в няколко фази, така че истината може да бъде разкрита. Ако някой е несправедливо обвинен, той може да разчита на оправдателна присъда и обратното.
-Вие също сте бил на този пост, как ще оцените работата на Миков? Какви грешки допусна той?
Според мен голямата му грешка е, че той не съобрази факта, че има твърде кратък период на време, в който може да работи в МВР. В този период можеше единствено да се търси успокояване на служителите и подобряване на условията. А същност, той се впусна да прави някаква реформа, дето така и не стана изяснена до края. И то реформа, коренно противоположна на тази на Румен Петков. В рамките на 4 години се правят две взаимноизключващи се реформи, като нито едната не завършва и не дава резултат. Другият проблем, който създаде Миков е, че в закона на МВР се прие едно изменение, което според мен противоречи на Конституцията и то позволява да бъдат освобождавани неудобни служители, с аргумента, че имали стаж за получаване на пенсия. В адвокатската си практика имам много примери, от които се вижда, че на базата на този текст се заобикаля закона. Хора на по-ниска възраст са принуждавани да се пенсионират, а други са оставяни на работа, макар и с по-голяма възраст. За съжаление видях наскоро една такава заповед подписана и от Цветан Цветанов. Възможно е, той да не е видял за какво става въпрос или да не е успял да осмисли самия текст на закона, от който Миков успя да извади много ценни кадри от системата.
-По време на управлението си Михаил Миков получи и критики, че понякога с показност застрашавал акциите на МВР, споделяте ли тези мнения?
Обикновено министърът не организира акциите. Озадачи ме сделката с принтерите, защото всеки човек, който работи с компютър знае, че цена на принтер 1500 лева е нещо твърде високо, а когато се аргументираш със стойност на едно копие, ти можеш да използваш такива аргументи, когато принтера се използва единствено за масово печатане. Докато при масовите полицаи нещата са съвсем други, те имат да разпечатат по няколко протокола на ден. И там цената на едно копие едва ли може да бъде решаваща. Още повече, че принтери може да бъдат закупени на цени, пъти по-ниски, отколкото са закупени сегашните. Когато човек вижда, че идва края на мандата му не би трябвало да прави кой знае какви резки движения, а да осигури една работа на системата за следващите управляващи, които имат по-далечен хоризонт.
-Преди малко говорихме за реформата. Имаше ли същност реформа? Осъществи ли се тя?
Не. Няма как да се осъществи, защото се измислиха 2 коренно противоположни реформи. Хубаво е, че г-н Цветанов сега не прави планове за някакви мащабни реорганизации, защото за едно консервативно министерство като вътрешното, три реформи в рамките на 4 години са твърде много.
-Вероятно имате поглед и върху работата на ДАНС, ще просъществува ли тази агенция или ще станат големи промени? Как гледате на препокриването на функции с МВР?
Препокриването е нещо, което трябва да се избегне. То съществува и защото една чисто разузнавателна служба беше натоварена и с несвойствени функции. Може би с пропагандна цел. Пределно ясно е, че такава служба трябва да има. Когато ние сме писали програмите на СДС сме залагали създаване на такава служба, която да включва в себе си не само контраразузнавателните, но и разузнавателните служби. Вече трябва да се спрат тези практики – води се рано сутринта някой набеден за бандит да пие кафе в ДАНС, после си отива и арестуват шумно някой друг. Минава делото и се оказва, че то приключва с оправдателна присъда.
-Преди дни бивши служители на агенцията изнесоха информация, че ДАНС едва ли не си сътрудничила с чужди служби против сигурността на държавата. Това изнасяне на информация няма ли да „убие” ДАНС?
Не, това не е нещо, което се вижда за първи път,. И в миналото е имало случаи, в които служители на МВР, когато са били уволнявани са изнасяли каква ли не информация. Къде вярна, къде не.
-Има ли ваши спрени разработки от времето, в което бяхте министър, които са стопирани по политически причини и сега могат да се продължат?
Не, доста време мина, това което е работено е стигнало там, където е трябвало да стигне. Когато една разработка на МВР има някакъв резултат, нещата се поемат от прокуратурата. В крайна сметка след промените в законодателството прокурора е човека, който води разследването.
-Имаше протести на полицаи, Миков отказа да вдигне заплатите, като се аргументира, че това е невъзможно. Какво е мнението ви по този казус?
Проблемът е тежък., в МВР парите никога не са стигали. Но Михаил Миков пропускаше нещо друго – когато аз напуснах системата, служителите бяха около 55 000. Когато започнаха протестите в МВР служителите бяха около 63 000 и то при положение, че Национална служба „Сигурност”, Дирекция за защита на средствата бяха изключени от системата на МВР и прехвърлени на ДАНС. Тоест, трябва да се очаква по-малък състав. В същото време се появяват 8 000 души повече и не се знае къде са точно тези 8 хиляди души и какво работят. В последствие с поголовните уволнения, като че ли се намалиха служителите, но това е за сметка на качеството и мисля, че новите ръководители тепърва ще оценяват проблема.
-Толкова ли е трудно България да се пребори с престъпността? Какво точно липсва? Воля? Или проблемът е другаде?
Много неща липсват. За съжаление в течение на времето много хора са мислили, че противодействието на престъпността е само работа на МВР. А всъщност е нужно взаимодействието на много държавни органи, включително и Министерство на финансите чрез Агенция Митници.
-Съществува ли в България частна полиция? Хора, които нямат правомощия от държавата, но раздават закон?
Не мисля. Това по-скоро са неща от книгите и филмите. Има частни охранители и то твърде много и мисля, че по-скоро трябва да им се обърне внимание на дейността им и на взаимодействието между тях и МВР.
-Преди основен проблем бяха мутрите? Сега какво тормози най-много полицията?
Трудно може да се формулира един проблем като основен, но ако говорим за мутрите, много отдавна те хвърлиха анцузите и облякоха костюми. Нещата опират до икономическата престъпност.
-Казахте, че са мутрите са сложили костюми. Това означава ли, че нещата са същите?
Не, не са същите, защото в миналото говорехме за много тежки престъпления от друг вид, това, което сега тежи повече на държавата е именно икономическата престъпност.
-Изчезнахте от политиката, останахте ли разочарован от нея? И как се чувства човек, който е успял да излезе чист от там?
Политиката е една доста неприятна и мръсна дейност. Но не бих казал, че съм разочарован. Аз имах удоволствието да работя в едно правителство, което сложи България на пътя за Европа.. Всичко това, което ние сме направили няма как да ни бъде отнето и с хули и с ругатни.
Сега е времето да упражнявам адвокатската си професия..През мен са минали много човешки съдби в моята практика.
-Някой може да каже, че на времето сте гонил престъпниците, а сега ги защитавате. Трудна ли е тази професия?
Адвокатската професия е трудна за хората, които искат да работят на границата на максимума. Нека не забравяме, че всяко едно дело за всеки един човек е най-важното дело. Всеки, който работи би трябвало да се съобразява, защото когато хората виждат един адвокат, в него те виждат част от правосъдието. И адвокатите като могат да вдигнат авторитета на системата, така могат и да я уронят.
-Какви са най-големите проблеми на съдебната система според вас?
Най-големите проблеми са недостатъчно качественото законодателство, постоянната промяна на законите и недобрата система на развитието на кадрите. Като в МВР, така и в съдебната власт условията на работа не са добри. Аз пътувам много в страната, явявам се и извън София, на много места състоянията не е добро.
-И накрая, какво е нещото, което сте го желали силно, но по дадена причина не сте успели да го реализирате?
Не се сещам за такова нещо. Нямам причина да се оплаквам от нищо в живота си. Не случайно името ми означава „Бог с нас”, мисля че той ми е помагал.