Старата схема на финансиране на пътното поддържане и изграждане, каквато е действала по времето на кабинета "Костов", трябва да бъде върнато.
За това настоява бизнесът в България, чиято позиция бе огласена от Румен Йовчев, председател на Управителния Съвет на Българска браншова камара “Пътища”.
Под „стар начин" експертите разбират средствата да се набират от пътни такси, винетки, съответно акцизи върху горивата и различни глоби, уточни Йовчев.
По думите му тази схема в периода от 1997 до 2001 година е носила средно над 700 млн. лв. приходи годишно, които са отивали изцяло за поддръжката на пътищата.
В момента приходите са значително по-малко - около 300 млн. лв., които се събират от винетки и от преразпределени пари от бюджета, и са крайно недостатъчни, категоричен е Румен Йовчев.
Според него сега републиканската пътна мрежа е в тежко състояние, тъй като, за да се поддържа асфалтното покритие и да се прави зимно обслужване е необходимо да се подновяват по 2000 км. годишно. А към този момента сме много далеч от тази цел.
Йовчев смята, че условията, които е поставила Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) за зимното поддържане на обявените наскоро участъци, показва, че в Агенцията са изчерпани всички средства. Във ведомството много добре знаят, че те ще се изплатят едва 60 дни след приключване на зимния сезон, въпреки че искат през зимата изпълнителят да прави всичко необходимо по дейностите. Йовчев припомни още, че самата агенция дължи на различни фирми 130 млн. лева.
Дали тези искания на браншовиците ще бъдат изпълнение е въпрос без отговор, след като правителството на Борисов взе решение 13 агенции да бъдат официално закрити, сред която е и НАПИ.