Новината, че понятието ”комунизъм” влиза в час е доста преувеличена. И до момента тази епоха присъстваше в учебното съдържание, макар да заемаше по-малко пространство, коментира председателят на Държавна агенция ”Архиви” доц. д-р Михаил Груев.
"Цели две поколения българи не познават социализма. Те не са живели по това време или са били съвсем малки, когато системата рухна. Акценът ще бъде поставен върху репресивния ѝ характер. А освен начинът, по който съдържанието ще бъде представено в учебниците е много важно и как то ще бъде поднесено от учителя", подчерта още той.
Понятията "комунизъм", "репресивен апарат", "Народен съд", "терор", "атентат" са въведени в новата учебна програма по история и цивилизации за 10 клас. Тя ще влезе в сила за учебната 2019/2020 година.
Чувствителността по темата за съдържанието на учебниците по история се засили още преди 2 години, по времето, когато министър на образованието бе Тодор Танев, а периодът на османското владичество бе определен като османско съжителство.
Последвалите протести доведоха до оставката на Танев, а наследничката му Меглена Кунева одобри нови програми за ученици, в които думата "съжителство" бе премахната.
С въвеждането на новата програма в 10 клас ще се учи цялата българска история, а часовете за предмета ще се увеличат двойно - до 3,5 седмично.
Пред Bulgaria ON AIR доц. д-р Михаил Груев уточни, че е важно материалът да бъде изучаван със същите методи, с които се изучава средновековната история.
"На практика новото, което е заложено в учебната програма, е смяната на парадигмата на преподаването. До момента се изискваше вкарване на колкото се може повече факти и избягването на анализи и оценки от страна на учениците. Но това доведе до превръщане на историята в омразен за децата предмет", категоричен бе д-р Груев в студиото на Кузман Илиев.
По думите му авторите също ще имат огромна роля за това как ще бъдат представени събитията от времето на социализма. Преди всичко обаче учителите ще са онези, които ще сформират мнението на учениците и ще трябва да ги накарат сами да стигнат до истината, да им покажат как се работи с документи.