„Има безспорна част от Истанбулската конвенция и това е насилието над жени. Спорното в конвенцията е, че чрез темата за насилието над жени се прокарва джендър идеологията.” Това заяви пред БНТ депутатът от ПГ на „БСП за България” Стоян Мирчев.
Той добави, че се прави опит да се внуши, че преводът на конвенцията не бил издържан. „Тук не става дума за превод, а за това, че от една страна имаме проблема с насилието над жени, но от друга е джендър идеологията, която обслужва между 1% и 3% от обществото на Европа”, уточни той. Мирчев обясни, че джендър идеологията се отнася за хора с нетипична сексуална ориентация.
„Тук разделението не е на мъжки и женски пол. Джендър организации говорят за пола като фантазия, нещо което човек го нямал и трябва да се определи на психическо ниво- какъв пол е, и може да го сменя няколко пъти в живота си”, обясни депутатът.
Той добави, че Полша е приела конвенцията, но с интерпретационен доклад към нея, защото страната не е съгласна да променя конституцията си. „Шест държави застават против това и казват, че в чл. 78 от конвенцията се казва, че нямате право на резерви по нея, а по същество интерпретационният доклад на Полша е резерва. Т.е. Полша, която се опитва да защити Конституцията си, е нападната от други шест държави, които са приели конвенцията”, каза Мирчев.
Той добави, че на много места в документа се говори за насилие, основано на сексуална ориентация. „Няма доклад за финансова обосновка към тази конвенция, дали трябва да се променят законите, Конституцията, оценка на въздействие и т.н., а това е задължително по чл.4 по Закона за международните договори. Всичко това се спестява. От друга страна, конвенцията е приета без гласуване, а практиката в Съвета на Европа е конвенциите да се приемат с мнозинство", напомни народният представител.
„Има много притеснения за конвенцията тук, а защо няма притеснения за проблема с корупцията, след като има 17 доклада, че не се справяме с нея”, попита Мирчев. Депутатът е притеснен, че в документа се казва, че джендър идеологията трябва да бъде инфилтрирана в образователната система.