Частни охранители получават правомощия, които противоречат на Конституцията. За това алармира лидерът на ДСБ Атанас Атанасов. Ето пълния текст на неговото съобщение:
"ОБЩЕСТВЕНИЯТ РЕД И ЧАСТНАТА ОХРАНИТЕЛНА ДЕЙНОСТ
Според чл.105 от Конституцията:
ал.1 Министерският съвет РЪКОВОДИ И ОСЪЩЕСТВЯВА вътрешната и външната политика на страната.
ал.2 Министерският съвет ОСИГУРЯВА
обществения ред и националната сигурност.
На този фон през миналата седмица Народното събрание прие нов Закон за частната охранителна дейност. В него на охранителете се дават правомощия равни на полицаите - да носят и употребяват огнестрелно оръжие, да използват сила и помощни средсва и да задържат лица.
Отделно в чл.5 на закона се уреждат видовете охрана, които могат да прилагат частните охранителни фирми и там е посочено - охрана на питейни заведения, дискотеки и др., охрана на мероприятия, охрана на селскостопанско имущество и охрана на урбанизирани територии. Последното е нововъведение, което означава охрана на цели населени места.
Само посочените няколко ракурса от новия закон недвусмислено сочат, че на частните охранители се възлагат правомощия по осигуряването на обществения ред в държавата. А това е директно противоречие с посочените горе текстове на Конституцията.
У нас е прието при приемането на основния закон през 1991 година, че функцията на държавата по опазването на обществения ред ще се осъществява само и единствено от централната изпълнителна власт- Министерския съвет. Причините основно се коренят в историческия момент и в желанието за строг парламентарен контрол върху репресивния апарат. Това е и причината местната власт да не може да създава и ръководи самостоятелни собствени звена на общинска полиция.
Темата е много интересна и развиването и в дълбочина и детайли би представлявала цяла дисертация.
И старият закон за частната охранителна дейност, който сега се отменя, беше на ръба на Конституцията. Но новоприетия директно я гази, което изисква налагане на вето от президента и впоследствие изпращане на казуса в Конституционния съд.
Освен конституционният проблем при този закон има и няколко други важни момента. В тази сфера на икономиката са заети над 130 000 души, въоръжени и управлявани в среда на военна дисциплина. Убеден съм, че инициаторите на закона са изкушени да използват този ресурс в изборния процес. Още повече ако значителна част от договорите за охрана са с общинската власт!
За съжаление, фокусирани върху други не по-малко скандални теми, сме пропуснали този опасен за политическия ред в страната закон."