ИНТЕРВЮ


Бивш служител на ГДБОП: Ако контрабандист работи без политически чадър, паметник да му издигнат

7 16515 22.01.2018
Бивш служител на ГДБОП: Ако контрабандист работи без политически чадър,  паметник да му издигнат
Симеон Иванов

Ако някой работи в контрабандата без политическа подкрепа три месеца, трябва да му издигнат паметник за пред целия свят. Това каза пред Фрог нюз Симеон Иванов, бивш служител на НСБОП в сферата на контрабандата с горива. Ето какво разказа той по повод изтритата информация от митническата информационна система БАЦИС:


 -  Г-н Иванов, Емил Димитров-Ревизоро съобщи преди няколко дни, че премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Владислав Горанов не са знаели за манипулирането на информационната система на митницата БАЦИС. Това възможно ли е?

 

-  Ако точно те не знаят за токова нещо, то не би трябвало да са на местата си. Защото това е директен удар върху фискалната част на националната сигурност. Изтирването на лог- файловете от въпросната система означава, че  някой торпелира бюджета. Ако премиерът и министърът не знаят за манипулирането на данните в митническата система, това значи, че някой крие тази информация.  Къде тогава са ДАНС и другите служби за сигурност. Къде е финансовото разузнаване, за да предупреди за случващото се, както и да се предприемат мерки?! Не мога да повярвам, че някой би посмял да скрие подобна информация от Бойко Борисов. Все пак става дума за нещо много сериозно и важно. Говорим за  голямо посегателство върху бюджета. Ако Владислав Горанов не е знаел, то е логично да попитаме- кого управлява? Тези, които крият информация точно от него ли?

 

- Думите на Ревизоро не могат да се подминат така лесно, той е един от добре информираните хора в тази област.

 

-  На мен пък ми се струва, че нещата, които изприказва той увисват доста съмнително във въздуха. По-скоро ми  приличат на политическа пелена. Със заличаването на информация от БАЦИС е пробита националната сигурност на страната.  Някой, обаче се е погрижил това да се случи.

 

- Ако е бил констатиран такъв проблем, какво е можело да се направи?

 

- Елементарното нещо, което е трябвало да се направи е да се даде персонален код и парола на всички, които влизат във въпросната система. Би трябвало митническите власти  да се направи и насрещна проверка на стоката в страните, от които тя е идвала. Така е можело бързо да се разбере, че щом влезе у нас, тя просто е изчезвала.

 

- Схемата със заличаването на информацията не прилича ли на т.нар. контрабанда при вдигната бариера?

 

- Прилича, но в случая говорим за електронна бариера. Някой просто е решил, че така по-няма да се усети и на пръв поглед всичко ще си изглежда нормално.

 

- Колко време сте се занимавали с борба срещу контрабандата на горива и колко са били тогава големите контрабнадисти?

 

- Три години съм работил по този проблем. По мое време имаше около 17 големи играчи.   Много от тях направиха легален  бизнес, други починаха, трети ги убиха. Днес този проблем съществува и е на дневен ред, щом 3000 тонен танкер с петролни продукти може невидимо да дойде от Украйна,  да влезе през пристанище до Бургас и оттам да стигне до Нови Искър.

 

- Премиерът твърди, че успехите на страната ни са големи по линия на контрабандата. Съгласен ли сте с този извод?

 

- Не знам как държавата се е преборила с контрабандата, след като всички твърдят, че горивата в България са с много по-лошо качество, в сравнение с тези, които се продават в Румъния или Унгария. Това доказва, че горивата или се смесват,  или се смесва  един вид с друг. Тази схема е характерна за дизела, не е нещо ново.

 

- Тези далавери могат ли да се правят без политическа подкрепа?

 

- Ако някой работи в контрабандата без политическа подкрепа три месеца, трябва да му издигнат паметник за пред целия свят. В момента броят на  кантрабандистите е по-малък, защото са намалели  политическите играчи, които могат да ги закрилят.  Сега те са не повече от 8-9 политици. Играчите в този бизнес трудно се сменят. Навремето хванехме  една цистерна, която изнасяше уж отработено масло за Гърция.  То се оказа спирт. Тази цистерна още три пъти след това беше хващана.

 

- Как ще приключи скандала БАЦИС?

        

-  Както обикновено- случаят ще заглъхне във времето. Забравете нещо да се случи, няма и да се потърси отговорност на никого.  Схемите в този бранш няма да свършат, все пак над 90 на сто от вноса на енергопродукти е дизелово гориво.

 

- Държавата обяви, че няма картел при гривата. Усещането на хората, обаче е коренно различно. Защо се получава това разминаване?

 

-  За да се говори за картел, трябва да се сравняват  цените. Когато те са еднакви, за какво друго можем да си горим, освен за картел?! Служителите, които са стигнали до извода, че няма картел или са изпитали политически натиск, или са взели пари. Винаги при бизнеса с  енергоносители е имало картел.  Въпросът е  дали този бизнес е държавен или частен. Ако  е държавен, се смята, че служи на обществото. Когато е частен, хората, които го въртят, успяват да генерират такава голяма финансова мощ, че накрая подчиняват държавата.

 

Интервю на Катя Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама