Думата ”джендър” и думата ”джендем” имат един и същи индоевропейски корен и той означава ад. Коментарът направи Негово високопреосвещенство митрополит Гавриил Ловчански по време на заседание на парламентарната комисия по вероизповеданията, на което бе обсъждана Истанбулската конвенция.
"Конвенция за защита на жените и децата е приета от ООН още в далечната 1979 година. Тя почти не се различавала от настоящата, с разликата, че в първата нямало "джендъри". Няма по-голямо уважение към жената от християнството и пример за това е Света Богородица. Може някой да ни се сърди, но ние не тръгнахме срещу съвестта си и не можем да го направим", заяви духовникът, цитиран от "Дарик".
На 22 януари Светият Синод излезе с позиция относно Истанбулската конвенция, в която заключава, че документът отваря вратите към морален разпад.
"Конвенцията на Съвета на Европа за предотвратяване и борба с насилието срещу жените и домашното насилие, известна като Истанбулска конвенция, поражда тревога за бъдещето на европейската християнска цивилизация, защото тя съдържа ново разбиране за човека - човекът като самовластен господар, човекът без Бога, който следва своите желания и страсти до такава степен, че може да самоопредели дори и пола си. Това разбиране отваря широко вратите към морален разпад, който неизбежно води до психофизическото унищожение на човека - до "втората смърт", която е духовната смърт, се казва още в обръщението. В текста се допълва, че "няма здравомислещ Христов човек, който да не одобрява борбата срещу насилието въобще, още повече срещу насилието над жени", се казва в позицията.
Според Синода заложените в Конвенцията идеи за общуване между половете, за отношение към религия, традиции, обичаи, образование и др., противостоят на изконните разбирания на българския народ за вяра, народност, нравственост, чест, достойнство, възпитание, семейство. Макар и юридически акт, Конвенцията има и духовни измерения - тя е средство, което насажда чужда за нас ценностна система, за да позволи обществото да бъде управлявано по но в модел, съответен на интересите на малка част от него, се казва още в обръщението.