В случая става дума за един доста по-дълбок политически, а според мен и междуличностен скандал, който всъщност пречи на България да избере крайно необходимия за нея нов тип боен самолет. Това каза Александър Богоявленски, авиационен експерт и журналист.
Той направи обзор на темата след поредното заседание по делото срещу бившия военен министър Николай Ненчев за ремонта на двигателите на руските самолети МиГ-29:
Защото много добре знаете, че военно-въздушните ни сили са в критично състояние. Практически българската военна авиация е приземена., допълни той.
Едно такова дело няма да реши нищо, нито ще станат ясни причините. Самите причини са повече от прозрачни – лобизъм и то циничен на моменти, директен лобизъм от различни страни, който допринесе в най-голяма степен за провала на една сделка, стигнала на доста напреднал етап. Всъщност това беше най-напредналият етап в процедурата по придобиване на нов тип боен самолет, откакто се точи сагата – вече 16-а година, обясни експертът пред БНР.
С дела доникъде няма да стигнем. Те могат да установят съвсем други неща - има ли нарушения при сключването на сделката за ремонта на двигателите на МиГ-29. Но по никакъв начин няма да повлияят на това как и защо се стигна до избора на СААБ и в частност на ГРИПЕН и защо той беше провален. Тъй като, поне според мен, това беше една от най-чистите и прозрачни процедури до момента от няколкото опита, които са правени - към онзи момент миналата година. В момента всичко е замразено, посочи още експертът.
Цялата тази процедура и сага влияе много негативно върху цялостния имидж на България и като член на НАТО, и като сериозен отбранителен партньор, смята Богоявленски:
На практика сме на изкуствено дишане. Загубили сме в огромна степен доверието на партньорите ни от всички страни. защото до голяма степен лобизмът, за който става дума дори не е провокиран, или поръчан, или поискан от някоя от страните. Той просто се случва тук, в България на идеологическо ниво, а не под външно влияние, каза още той.