НОВИНИ


Институтът за пътна безопасност свиква обсъждане на скандално занемарен законопроект

2 5833 23.02.2018
Институтът за пътна безопасност свиква обсъждане на скандално занемарен законопроект
БГНЕС

Има ли реална статистика, какъв е броя на потърпевшите при ПТП?!


  Държавата иска да раздели ЗДвП /Закон за движение по пътищата/ на три нови закона. Общественото обсъждане по структурата на разделянето приключи в края на 2017 г. 90% от българските граждани не са разбрали за това намерение на държавата. Разделянето на закона се прави на тъмно. Без да е ясна каква философия ще имат новите закони, нито кой работи по тези закони. Единственото известно е, че има междуведомствена група оглавена от зам.  министъра на вътрешните работи Красимир Ципов.

 

Вече втори месец след приключване на обсъждането няма изготвени текстове по трите закона. Друг голям проблем, с чието разрешаване се е заел ИПБ е  необходимостта от създаване на държавен орган, който безпристрастно да анализира информацията и да дава предложения за ограничаване на жертвите от ПТП се обуславя и от следните факти. Звучи повече от стряскащо, твърдението на експертите от института, които в началото на годината са поискали информация от няколко институции относно броя на жертвите и ранението от ПТП. МВР съобщава, че през 2017 година ранените от ПТП са 8680. МЗ отговаря на същия въпрос, че пострадалите са 11 216. Сега възниква и въпроса, има ли значение за анализа тази разлика от 2736 души.

 

Разбира се, че има, защото пропускайки възможността да анализираме как, защо и кога са пострадали ние се лишаваме от информация с която ефективно да въздействаме върху пътнотранспортния травматизъм. Висшето ръководство на страната е поставено в ситуация да импровизира при управлението на системата. Друг съществен проблем се откроява нежеланието на държавната администрация да си сътрудничи с НПО при споделяне и  анализиране  на информацията.След запитване до Прокуратурата, колко до-съдебни производства са образували през 2017 година за причинена смърт при ПТП. Отговора е, че такава информация не се създава и съхранява. И сега възниква въпроса след , като и лично главния прокурор започна да възлага проверки свързани с пътнотранспортния травматизъм / в края на 2017 г/ то има ли значение при анализиране на информацията тази статистика. Учудващ е и факта , че Застрахователите отчитат ръст по изплатени щети през 2017 докато МВР отчита спад при ПТП.

 

                ИПБ е твърдо решен да съди и министъра на образованието заради непровеждането на залегналите в закона задължителни часове в основен и среден курс на образование по пътна безопасност.

                Амбициите на учредения преди месеци Институт за пътна безопасност са да подпомогне и да контролира държавата в опитите и да се справи със законовите пропуски, да работи с обществото и отделните социални групи за преодоляване отсъствието на съзнание за индивидуалната отговорност у всеки водач и пешеходец и да въвежда последните достижения на чуждестранния опит. Създаването на подобна структура е препоръчано от ООН и Световна банка преди години, но до момента все още никой не се е ангажирал със задачата.

 

                Тези и още от наболелите проблеми, загърбени от държавата и компетентните органи са причина за свикването на обществено обсъждане на идеен Проект за закон за движение по пътищата и проблеми свързани с безопасността на движението от Софийският университет „Св. Климент Охридски“ и Институтът за пътна безопасност  организират. Обсъждането ще се състои на 24.02.2018г. от 11.00 до 14.00 часа в  272-ра аудитория на Софийския университет.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама