На 24.02 в СУ се проведе обществено обсъждане на ЗДвП. За първи път в историята на страната на едно място бяха събрани над 300 експерти, професори, студенти по право, родители загубили децата си при ПТП, граждани.
Дискусията продължи над три часа. СУ беше представен от зам.ректора доц. Ю. Кучев, деканът на юридическия факултет, проф. Пенов, професорът по административно право Димитър Костов, председателят на студентският съвет Георги Гълъбов , докторанти на университета и студенти. Института за пътна безопасност представи концепция за нормализиране на пътнотранспортната обстановка в страната. Всички участващи в обсъждането се обединиха, че няма война по пътищата. Състоянието в което се превърнала транспортната ни система е равносилно на тероризъм. При война е ясен врагът, докато при тероризмът заплахата не е индетифицирана. Това ще рече, че държавата не е в състояние да се противопостави на пътнотранспортния травматизъм със методите които прилага.
Всички присъстващи се обединиха, че е необходима промяна в управлението на системата за БДП. Хаосът в законодателството третиращ транспортната ни система ще се задълбочава докато не се приеме държавна политика, която да определи, кой носи общата отговорност за пътната безопасност. Моделът на споделена отговорност, който се налага през последните 20 години от правителствата на Българя е порочен и води до прехвърляне на отговорности. Констатирано беше, че държавните институции считат, че са си самодостатъчни и не се нуждаят от експертна помощ. Това се потвърди и от факта, че на общественото обсъждане не дойде нито един представител на държавата. Присъстващите оправдаха държавната администрация с това, че в събота на обяд тя е в почивка и „катастрофите са временно спрели”. Нищо, че за месец януари имаме 14 души повече загинали от ПТП спрямо миналата година.. Предложенията върху които се обединиха експертите са:
- Създаване на звено /държавен орган/, който да носи общата отговорност за БДП.
- Нова административна процедура за съставяне на актове, връчване на НП и заплащане на глобите. Тази процедура да бъде разписана в новия ЗДвП;
- Новият ЗДвП да изразява философия въздействаща на системния нарушител;
- Разделянето на сега действащия закон на три нови закона, да бъде времена мярка, до изготвяне на Кодекс за безопасност на движението по пътищата.
- Изготвянето на Кодекса да бъде възложено на новосъздадения орган. Не е възможно толкова тежко законодателство да се извърши от междуведомствена работна група.
И не на последно място се констатира, че връзката между практиката и науката за решаване проблемите на сигурността в движението по пътищата е прекъсната. От изключително значение са спешните темпове за вземане на важните решения на сложните проблеми в движението по пътищата, макар че е малко вероятно държавната администрация скоро да намери сили за промяна, тъй като посочените примери са присъщи само в страни където НАУКАТА ДИКТУВА ПОЛИТИКАТА.