Вестниците пишат за това, че Борисов обсъжда с Първанов посещението в Брюксел; че Борисов си поиска горите от царя; за посмаляването на магистралите до една; за 1000 лв. необлагаеми, 20% данък за богатите.
Борисов обсъжда с Първанов посещението в Брюксел, четем в Новинар.
Президентът Георги Първанов и премиерът Бойко Борисов ще обсъдят резултатите от посещението на министър-председателя в Брюксел миналата седмица. Борисов ще се отчете днес за постигнатото пред европейските институции на Консултативния съвет по национална сигурност, свикан от държавния глава. Премиерът ще бъде придружен от министрите на вътрешните работи Цветан Цветанов, на финансите Симеон Дянков и на правосъдието Маргарита Попова. На съвета трябва да бъдат обсъдени и мерките за изпълнението по механизма за сътрудничество и контрол, както и по-ефективното усвояване на еврофондовете. Малко по-рано днес ще се проведе заседание на Съвета по европейски въпроси към Министерския съвет. Един от основните въпроси в дневния ред ще бъде позицията на България за Съвета на ЕС по правосъдие и вътрешен ред.
Предприемачите в България: Предпазливи оптимисти след година криза, цитира Дневник.
Точно година след апокалиптичната завръзка на световната финансова криза с фалита на инвестиционната банка "Леман брадърс" данните за българската икономика изглеждат най-малкото притеснителни. За 12 месеца брутният вътрешен продукт спадна с близо 5%, лошите кредити в банковата система се удвоиха, безработицата нарасна с 40%, а промишлеността се сви с 30 на сто. Бъдещето все още е неясно, мениджърите и предприемачите се въздържат от категорични прогнози, но нагласите им вече са по-оптимистични. Със сигурност пътят към икономическото възстановяване минава през отпушване на кредитирането. Очакванията на банкерите са лихвите да се понижават, въпреки че едва ли ще достигнат нивата преди кризата. Обемите на заемите и темповете на кредитиране също ще се увеличават, но ръстовете отпреди година няма да бъдат достигнати. "Наблюдаваният сега годишен темп на нарастване на заемите е под 10%, плавно ще се повиши до около 15% през 2010 г.", прогнозира Мария Илиева, главен изп. директор на МКБ Юнионбанк.
Застраховката "Безработица" е като предпазен пояс в кризата, уведомява Новинар.
В условията на криза няма нищо сигурно. При срив на икономиката няма човек, който да не се притеснява да изгуби инвестициите си, но най-вече работата. А почти всеки втори българин е теглил кредит без значение дали потребителски или ипотечен. През последните месеци все повече хора се притесняват да не бъдат уволнени и по този начин да бъдат възпрепятствани да погасяват заемите си. Липсата на сигурни доходи при загуба на работа в следствие на уволнение и то в условията на криза увеличи интереса на българите към нов застрахователен продукт на пазара. Това е застраховката „Безработица”. При наличието на такава полица клиентите няма да се притесняват, че имуществото им ще бъде запорирано или сметките блокирани, ако не могат временно да покриват месечните си вноски по заема, обясниха експерти.
Плевнелиев: Размразяването на спрените строителни обекти се бави заради фирмите, пише Дневник.
Размразяването на спрените 60 строителни обекта в общини се бави заради нежеланието на фирмите да предоговорят цените за изпълнение, съобщи министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. По думите му в момента текат тежки преговори със строителните компании. Аргументите на министерството за предоговаряне на условията са, че цените на материалите и труда са паднали заради кризата. В същото време цените по някои проекти са завишени и не отговарят на пазарните в момента, смята строителният министър. Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) спря временно 41 проекта за благоустрояване в различни общини. Причината беше липса на пари в бюджета на МРРБ, като дефицитът по спрените обекти беше в размер на 52 млн. лв. Вече са ясни обектите, които попадат в първата група и ще бъдат завършени до края на годината. Те са 7-8 проекта, сред които на общините Благоевград, Ямбол и Сливен, каза министър Плевнелиев. От тях досега е постигната договореност за смъкване на цената с до 15% само с изпълнителя на обекта в Благоевград, посочи той. С останалите изпълнители още се водят преговори.
Борисов си поиска горите от царя, известява Новинар.
Кабинетът ще вземе всички мерки, за да върне на държавата взетите неправомерно гори от бившия премиер Симеон Сакскобургготски, стана ясно от изказване на премиера Борисов по време на петъчния парламентарен контрол."Tова, което е неправомерно взето, ще бъде върнато". Така Борисов отговори на питане на лидерите на Синята коалиция Мартин Димитров и Иван Костов какво ще предприеме правителството за поправяне на щетите, нанесени от експремиера Сакскобургготски.
Назначена е комисия от експерти от Държавна агенция по горите, която до 30 септември трябва да проучи всички детайли по спора и да излезе със становище, както и с конкретни предложения какви действия, които да се предприемат от правителството. Борисов посочи, че има три възможности за решаване. Първата - чрез жалба до административния съд да се обявят за нищожни решенията на поземлената комисия в Самоков. Такава жалба досега не е подавана от името на държавата, поясни премиерът.
Как се мести Сакскобургготската гора, разсъждава 24 часа.
Надвзел ли е царят 4521 дка гори в Рила? Това се оказва най-сложният въпрос в държавата повече от 6 години. След десетки експертизи, работни комисии и съдебни битки решението на казуса не е мръднало и на йота. Въпросът е чисто правен, а не горски, казват от Държавната агенция по горите. Там от 27 август казусът е възложен на поредната работна група. В петък премиерът Бойко Борисов обяви, че експертите имат срок до 30 септември, за да съберат доказателства и да се произнесат за надвърнати гори. И горските са се хванали за главата. Оказва се, че връщането на имотите в Рила не е станало по Закона за реституцията от 1997 г., който важи за всички български граждани, а със специално решение на Народното събрание. Това затруднявало изключително много тълкуването им. Законът за реституцията предвижда да се възстановят отнетите горски площи към 9 септември 1944 г. Представените нотариални и крепостни актове от цар Симеон Втори и неговата сестра Мария-Луиза обаче са с дати много преди това - от 1901 и 1930 г. Това също затруднявало юридическото тълкуване. За капак голяма част от реалните граници на горите, наследство от цар Борис III, попадат в рамките на националния парк "Рила". В такъв слумай законът не позволява да се връщат частни парцели в защитените територии, но собствениците им се обезщетяват със сходни по вид и качество парцели на друго място. В случая обаче вместо чукарите по Рила, където има само клек и пасища, на царя са върнати високопродуктивни смърчови гори в ниската част на планината около Боровец и селата Бели Искър и Мала църква. В този случай е използван законът за реституцията, въпреки че възстановяването не е станало по него.
Ще има присъди срещу бивши министри, казва в интервю за Дневен Труд Стоян Мавродиев, депутат от ГЕРБ и председател на комисията “Станишев”.
- Г-н Мавродиев, тръгна ли на пълни обороти комисията “Станишев”?
- Тръгва. Оборотите ще стават все по-високи. На първото заседание преди три дни стегнато приехме вътрешните правила за работа.
- Новина бе идеята да привлечете топексперти, които да оценят наследството на предишния кабинет. Интересно хрумване. Ще го реализирате ли?
- Проблем са парите. Пестим отвсякъде, откъдето може да се пести. Топекспертите, които искат да ни помогнат, трябва да се откажат от възнаграждение. И членовете на временната комисия ще работим без заплащане.
- Обявявате конкурс за доброволци?
- Да. Нали искаме нашата държава да бъде по-богата и по-подредена. Надявам се водещите специалисти да дадат своя принос като усилие и да отделят от свободното си време. Да се трудят про боно.
- Наемането на топексперти не е ли застраховка срещу обвиненията, че ловите вещици?
- Гарантирам ви, че няма да бъдем конвент, който извършва репресивни действия срещу политически опоненти. Крайната цел е да направим оценка на предишното управление и да запушим пробойните за бюджетните пари.
Да посмалим магистралите до една, предлага 24 часа.
България започва да строи автомагистрали през 1972 г., като първа е "Тракия". Оттогава, за 37 години са построени общо 418 км магистрали, или средно по 11,3 км на година. До 1990 г. са завършени 273 км - по 15,17 км за година. Като относителен показател за развитие на автомагистралната мрежа на една държава се използва дължина на магистралите в км на 1000 кв. км площ. В Европа този показател е най-висок за Холандия - 57, а за България е 3,77. Така, че естествени са очакванията на обществото да се направи всичко в рамките на възможното за намаляване на разликата. Разбираемо е защо новото правителство пое ангажимент да завърши три магистрали до 2013 г. Това са "Люлин", "Тракия" и "Марица". По тях има да се доизграждат 247 км, като само малка част е в напреднала фаза на строителство. Трябва да се изграждат по 61,75 км годишно при досегашен темп 11, 3 км. Тоест, за да се изпълни ангажиментът, трябва да се работи над пет пъти повече. "Люлин" е с дължина 19 км по транспортен коридор 4 и се очаква да облекчи движението между София и Перник. Финансирането е по програмата ИСПА със 116 млн. евро и от бюджета с 37 млн. евро. Средствата по ИСПА бяха замразени след скандала във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" през 2007 г., а от май 2009 г. пак могат да се използват. Първата копка бе на 31 януари 2007 г., като срокът бе 36 месеца, или до края на 2009 г. Вследствие на много голямо забавяне от страна на изпълнителя се определи нов срок - май 2010 г. Очакваше се първите 5 км да бъдат открити през август-септември 2009 г. Предвид осигуреното финансиране и активизиране темповете на строителството възможно е това да бъде първата българска завършена магистрала. "Тракия" обслужва коридори 4 и 8. Дълга е 360 км като за 37 г. са построени 244 км (6,6 км годишно). Неизграденият участък е от 3 групи обекти (лотове), като за всеки пътната агенция предвиждаше 24 месеца за завършванетому. Финансиране се очаква по програма "Транспорт", тръжна документация се подготвя с цел напролет да започне строителството. Към днешна дата всички процедури за магистралата са в бъдеще време с всички рискове, свързани с употребата му. Сигурни са само темпът на строителство досега и нуждата той да се увеличи над 4,5пъти. Но спецификата на пътното строителство не позволява да се работи през различните сезони. Нужни са и необичайно големи количества пътностроителни материали и техника. Най-после може да възникнат и извънредни обстоятелства (например археологически находки и др.). Заради всичко това очакванията магистралата да се завърши през 2013 г. излизат от реалистичния спектър и минават в розовия.
1000 лв. необлагаеми, 20% данък за богатите, оповестява Дневен Труд.
1000 лв. необлагаем минимум и 20% данък за богатите. Драстичната реформа предлагат икономисти в доклад, изготвен по заръка на Георги Първанов. Дни след енергийните престрелки с премиера Борисов президентът нанася втори удар, призовавайки новото правителство да приеме спешно антикризисен план. И критикува кабинета “Станишев” за разхищения.
Година след настъпването на кризата България още няма икономически план, който не само да извади страната от рецесията, но и да гарантира развитие. За първи път комплексни антикризисни мерки се посочват в четвъртия Доклад за президента. Научният труд е дело на експерти, основно от икономическия институт на БАН - ст. н. с. д-р Митко Димитров, проф. д-р Гарабед Минасян, доц. д-р Стоян Александров и др. Предговорът започва с тежки критики за кабинета на Станишев: първо експертите предупредиха за кризата, после бизнесът и гражданите я почувстваха, накрая и правителството я призна. Забавената реакциясе отрази на ефективността на мерките. Най-силни примери са неразумното харчене на бюджетния излишък и недостатъчната воля за решаване на проблемите, заради които бе ограничен достъпът до фондовете на ЕС. Негативно въздействие оказаха и изборите, когато неоправдано действията на правителството бяха подчинени на предизборната борба. Колосална приходно-данъчна реформа предлага икономическият екип, изготвил президентския доклад. С призива “Време е за нова стратегия” се изтъква, че досегашният подход, базиран на ниски данъци като основно средство за привличане на чуждестранни инвестиции, е изчерпан. Отправя се и апел към новото правителство спешно да приеме нова програма за излизане от кризата.
Вдигат пенсиите на 41 900 души, информира 24 часа.
800 лв. да стане таванът за пенсиите, отпуснати до края на тази година, обсъждат експерти на финансовото и социалното министерство. Сега той е 700 лв. и от това са ощетени общо 41 900 души. При част от тях реалната пенсия трябва да надхвърля 800 лв., така че те ще бъдат ограничени и от новата сума. Идеята е да не се допусне неравнопоставеност между сегашните пенсионери и тези, които ще излязат в заслужен отдих след 1 януари 2010 г., за които ограничението пада. Отмяната на тавана за новите пенсионери е предвидена в Кодекса за социално осигуряване. Разчита се на това, че техният размер вече естествено ще се регулира от максималния осигурителен доход. Няма опасност да се получат суми от по 2-3 хил. лв., както при стария закон, когато човек можеше да си избира 3 най-добри години стаж, увериха експерти. Затова въпреки кризата сред специалистите надделява становището, че не е добре тази стъпка да се отлага, за да не се демотивират хората, които работят и внасят осигуровките си сега. Освен това щяло да струва около 5 млн. лв. годишно, което било незначителна сума на фона на 7,2 млрд. лева за всички пенсии и добавките към тях. Не е справедливо обаче, ако един работещ се пенсионира на 20 декември тази година, да е ограничен от тавана, а друг, който се пенсионира 15 дни по-късно, да си вземе реално отработените пари, негодуват десетки сегашни пенсионери.
1355 деца са пострадали в катастрофи през 2008-а, тревожи се Дума.
1355 деца и юноши до 17-годишна възраст са ранени при инциденти през 2008-а. Това показва официалната статистика на МВР, огласена вчера. Като пешеходци са загинали 12 деца, а ранените - 521. Като водачи на велосипеди, мотопеди и мотоциклети са загинали 14 и са ранени 209 подрастващи. 48 са загиналите деца и юноши - пътници, а ранени са 655. По вина и с участие на възрастни са пострадали 703 деца. Конкретни мерки за сигурността на подрастващите, като ограничи предпоставките за пътнотранспортни произшествия, предприема МВР в началото на новата учебна година. Пътна полиция съветва родителите да изберат най-безопасния маршрут от дома до училище и да запознаят ученика с правилата за пресичане. По връхните дрехи на детето, чантата и обувките му да има светлоотразителни елементи тип "котешки очи", напомнят от МВР. Днес министърът на образованието, младежта и науката Йорданка Фандъкова и първокласници от столичното 1-во СОУ ще напомнят преди началото на учебната година на водачите на МПС и цялата общественост да бъдат по-внимателни на пътя и да спазват правилата за движение. В 11.30 часа министър Йорданка Фандъкова, първокласниците и техните учители ще тръгнат от 1-во СОУ "П. П. Славейков", ул. "Стара планина" 11, по бул. "Дондуков" към сградата на Министерството на образованието, младежта и науката.
Събуди се пазарът на стари коли, установява Монитор.
Във вихъра на световната финансова криза, българите вече предпочитат стари коли вместо чисто нови, взети на лизинг. Това започна да събужда почти фалиралите автокъщи за употребявани автомобили и да закопава още по-дълбоко пазара на новите возила. Запознати от бранша коментираха за "Монитор", че търсенето на употребявани коли до 10 000 лв. се е повишило значително в сравнение с това от първото тримесечие на тази година. Една от причините за това според тях е затегнатият режим на кредитирането. Банките вече все по-трудно отпускат заеми за купуването на чисто нови коли. Одобряването за лизингова покупка е по-трудно в сравнение с предходната година, като доходите на клиента сега се гледат под лупа заради икономическата криза. Това е накарало хората, решили да подменят семейния си автомобил например с по-нов, да прибягнат до услугите на близката автокъща, вместо да предприемат сериозната стъпка да си вземат чисто нова кола. Повлияни от кризата, дилърите драстично намалиха цените на автомобилите втора ръка. Така за сумата от 10 000 лв. стана възможно да си купим нелош автомобил, среден клас, и то само на няколко години.
Frognews.bg