Товарен влак беше на косъм от катастрофа край гара Елин Пелин тази сутрин. Машинистът едва успял да овладее композицията и да предотврати катастрофа.
Локомотив и 15 вагона с въглища потеглят тази сутрин от Вакарел по едно от най-стръмните трасета у нас към София. Минути по-късно машинистът сигнализира, че не може да овладее скоростта на тежката композиция. И така 1100 тона товар се носят с бясна скорост към гара Елин Пелин. Влакът минава през гарата и е насочен към Казичене по линия в ремонт.
Според експерта от системата на железниците Борислав Илиев по чудо е избегната катастрофа с невероятен мащаб. „Рискът е бил много голям. Ако е имало друг влак на този коловоз, щяла е да стане една от най-страшните катастрофи”, коментира Борислав Илиев по Нова телевизия.
Според Илиев спирачките на локомотивите в БДЖ не се поддържат адекватно през студените месеци. Показва ни вътрешни справки за отменени и закъснели влакове през последните дни. Сред причините е замръзването на спирачната система.
„В самите локомотиви има спиртници, в които се налива спирт, за да не замръзва системата. От много разговори с колеги знам, че спиртът е некачествен”, заяви Илиев. В аудиозапис със скрит микрофон служители на БДЖ коментират качеството на въпросния спирт. Те признават, че спиртът замръзва, но го сипват.
От БДЖ заявиха, че след инфарктната ситуация тази сутрин е назначена проверка, която да установи причините. Уверяват, че спиртът за спирачните системи на локомотивите отговаря на стандартите. Досега не е имало случай на замръзване на спирачната система в движение. От компанията добавиха, че когато има съмнение за качеството на спирта, се правят лабораторни проби. Тази година не е имало ситуация, която да налага проба.