Съюзът на музикалните дейци в България удостои оперната прима Виолета Шаханова с най- високото си отличие - ”Кристално огърлие”, а списание ”Музикални хоризонти” помести голямо интервю с нея със снимка на корицата на новия си брой.
Поводът е личния и творчески юбилей, който празнува нашата известна оперна и камерна певица през тази година. През успешната си, 40- годишна кариера на оперната сцена тя изпълни с успех повече от 60 централни сопранови роли в опери на: Моцарт, Перголези, Доницети, Верди, Пучини, Сметана, Бизе, Гуно, Прокофиев, Хаджиев. Сред върховите й постижения се нареждат ролите на Сузана от “Сватбата на Фигаро”, Марженка от „Продадена невеста”, Зорница от „Луд Гидия”, Маргарита от „Фауст”, Дона Елвира от „Дон Жуан”, Мими и Мюзета от „Бохеми”. Виолета Шаханова представи за първи път у нас монооперата на Кокто и Пуленк „Човешкият глас”, пя във всички български театри, а също и в чужбина. Изнесе огромен брой камерни концерти с музика на автори от различни стилове и епохи / сред тях много първи изпълнения у нас/, участва в редица престижни фестивали, направи записи за БНР, БНТ, Радио Прага, Радио Букурещ, „Балкантон”, „Виена модър мастърс” и др. Българското национално радио и посвети едночасово предаване .
Виолета Шаханова е носител на наградите „Златната антена“ (1984), „Златната лира“ на Съюза на музикалните дейци в България, (2001), номинирана за „Музикант на годината“ през 1996, Златна значка на Русенската община, (2007).
Критиката я оцени високо, по достойнство, като : „една от водещите лирички в съвременния български оперен театър, достойна наследничката на именитите български сопрани от близкото минало: Катя Попова, Райна Михайлова, Валентина Александрова”, смята проф. Розалия Бикс. ...Изпълнител, чиято творческа и артистична активност в областта на камерното музициране е наистина на завидно ниво и буди възхищение..., категорична е Ива Чавдарова.
“В това 34-то издание на Оперния фестивал в Констанца най- силно впечатление остави у мен една българска певица, Виолета Шаханова. В изключително тежката моноопера на Пуленк, която познавам от специализацията си в Париж, тя показа не само ярка певческа дарба, но и силен актьорски талант – игра като родена драматична актриса. А интерпретацията й в музикално отношение беше изключителна. Фразира великолепно, при това на перфектен френски...” , възхитен е проф. Лудовик Бач, диригент.
Елена Иванова