В петък, 20 април бяха изготвени промените в Закона за движение по пътищата и веднага в понеделник, 23 април в неудобно за хората време бе направено публичното обсъждане. Това е несериозно, защото на всеки един експерт му е необходимо време да анализира нововъведенията. Това коментира пред Фрогнюз Настимир Ананиев, учредител на Института за пътна безопасност.
Колеги сигнализират, че промените в Закона прокарват лобистки интереси. Вероятно имат предвид Закона за сервизите. Аз подкрепям да има такъв закон, но има няколко важни въпроса, на които трябва да се даде отговор: Ще може ли всеки сам да си ремонтира колата? По начина, по който е написан Законът, ако трябва да си смените маслото, фара или крушката, ще е наложително да отидете на сервиз. Не смятам, че за дребни неща е необходимо да се посещава специалист.
Вторият въпрос е дали няма да се попречи на хората, които искат да правят бизнес в сервизите, да влязат на пазара, тъй като има редица изисквания. Чака се наредба в тази насока, която още не сме я видели и така не можем да придобием цялостна представа за направените промени в Закона за движение по пътищата.
Законът за сервизите дава възможност за изготвяне на дигитална сервизна книжка. Това означава, че сервизите ще нанасят информацията в системата на контролиращия орган за всички ремонти, които се правят по МПС-то. Не става ясно обаче аз като шофьор ще имам ли достъп до това досие.
Другото, което няма да се приеме от обществото, са каските и светлоотразителните жилетки при колоездачите. Няма го това никъде в Европа. Вместо да решаваме казуси, усложняваме нещата.
Очаквах да има много силна политическа визия на предложенията на властта. Трябваше да има конкретни предприети мерки за ограничаване на загиналите и ранените. Не се засягат нарушенията извън населените места, а статистиката за 2017 г. говори, че 70% от убитите са извън тях.
Не може вътрешният министър Валентин Радев да заяви публично: „Толкова можем, толкова правим”. Пътната безопасност не може да е лява или дясна политика. Цветанов заяви, че трябва общините да бъдат ангажирани с пътната безопасност. В Конституцията пише, че има 11 институции, които отговарят за пътната безопасност. Една от тях е Сдружението на общините. Те са длъжни по Конституция да съдействат за безопасността по пътищата. Общините могат да заснемат нарушителите и да събират глоби от тях, като така ще си попълват бюджетите.