От 2012 г. всяка година средно по около 700 души загубват живота си вследствие на пътни инциденти, а други около 9 хил. са ранени. С тази мрачна статистика Христо Михайловски от ”Ротари клуб” започна представянето на образователната кампания за пътна безопасност „Дай път на живота!“=
Инициативата за кампанията е на ротарианските клубове в страната по повод 85-годишнината от създаването на ротарианската организация у нас.
С 98 убити на пътя на 1 млн. население България, заедно с Румъния, е на едно от първите места по този негативен показател в Европа, продължава експертът по пътна безопасност и подчертава, че от катастрофите по пътищата България губи близо 2 млрд. лв. или около 2% от брутния си вътрешен продукт. За сравнение според него в Швеция загиналите вследствие на пътни злополуки са 25 на 1 млн. души.
Според Михайловски подобряването на инфраструктурата по пътищата може да допринесе за намаляване на половина на инцидентите и жертвите на пътя. Образованието може да допринесе за намаляването им с 35%, а санкциите – с 10%, отбелязва анализаторът пред БНР: „Ние се спряхме на образованието. Анализът ни показа, че голяма част от тези произшествия стават в резултат на нетолерантно, агресивно поведение, недобра преценка на възможностите.“
Ето защо кампанията има за цел да възпита децата от 9 до 12 години и младите хора от училищата и университетите на социална непримиримост към подобни прояви, както и да насърчи толерантното и неагресивното поведение на пътя, подчертава Михайловски.
Според него кампанията е национална и разработените от Института по психология към МВР програми се валидират от Министерството на образованието, като целта е те да станат част от учебното съдържание в училищата.
Катя Стратиева, двукратна европейска ралишампионка, изрази пред слушателите подкрепата си за кампанията и подчерта, че децата трябва да знаят, че шофирането не е игра, а голяма отговорност със своите правила, които трябва да бъдат научени и спазвани.
„За съжаление в България няма много места, на които да може един подрастващ шофьор да отиде да тренира и да усети какво е скоростта, да усети правилното поведение на пътя.“
Според Стратиева е необходимо при обучението на водачи да се наблегне много повече на кормуването в различни метеорологични условия и в разнообразна пътна обстановка.
В заключение Христо Михайловски обяви намерението на организацията да използва автомобил, оборудван с камера, с която да се заснемат различни случки, нарушения и инциденти по пътя и видеоматериалите да се качват на специално създадената за целите на кампанията за пътна безопасност страница в Интернет.