Строителството на Дунав мост, който се изгражда по уникална технология, закъснява и най-вероятно ще бъде пуснат към края на 2011 година. Това каза за медиите Константин Жипонов, заместник-ръководител на Звеното за изграждане и управление на Дунав мост 2, инженер по моста от българска страна.
Оптимистичният вариант е юни 2011 година, а песимистичния - пет месеца по-късно. Най-вероятно е да има и оскъпяване на обекта с около 20-30 процента. Очаква се удължаване на сроковете за усвояване на средствата отпуснати за изграждането на бъдещия мост по програма ИСПА, крайният срок за което изтича след година, отбелязва експертът.
Жипонов отбелязва, че при строителството има сериозно закъснение от повече от седем месеца, което обективно налага промяната на крайните срокове. Като особено съществени причини за това той отбелязва много сложните геоложки условия в района - във водата и на брега, както и закъснялото с близо една година получаване на разрешителни от румънската страна за предоставяне на достъп на испанската FCC Construccion на румънския бряг, което е забавило процедурите на отчуждаване на румънски земи.
До момента на румънската страна строителите са изградили единствено опитните пилоти и са завършени изпитанията им. Румънската страна по договора трябваше да даде разрешителните за достъп до своя бряг през юни 2008 г. , а те ги дадоха с почти година закъснение - на 15 май 2009 г. В момента FCC извършва подготовка за строителни дейности и на румънския бряг.
“Строителните дейности както по мостовото съоръжение, така и по инфраструктурата на българския бряг са в доста напреднала фаза. Завършен преди дни е монтажът на първия 250-тонен сегмент от връхната конструкция на Дунав мост 2. Първият сегмент, от общо 150-те , който е с ширина на страната 2,50 м е монтиран върху стълб номер едно от опорните колони на съоръжението. Почти е завършена и опора номер три и две, които се намират в реката. Изграждането на цялата връхна конструкция на Дунав мост 2 се изгражда по така наречения балансирано конзолен метод, който е уникален”, обясни Жипонов.
Започнало е изливането на опорните колони на моста в най-дълбоката част на реката при Видин - Калафат. Засега не се налага корабоплаването да бъде спряно, това ще се случи на следващ етап, за което е предвидено определен ограничителен пропусквателен режим на корабоплаване в района на строителните дейности.
В новата работна програма на строителите FCC се предвижда Дунав мост 2 да бъде завършен в края на 2011 . За да бъде удължен срокът на договора е необходимо да се подпише допълнително споразумение към него. Европейската комисия, чрез своите представители са информирани от FCC Construccion и българските представители за случващото се на обекта и необходимостта от удължаване на сроковете.
Въпреки очакваното удължаване на срока за завършване на моста, това не означава, че част от участъците от инфраструктурата, които ще станат по-рано готови, няма да бъдат пуснати в експлоатация. Става дума за кръстовища, надлези и др., каза още Константин Жипонов.
По неговите думи към днешна дата около 40 млн. евро от безвъзмездната помощ по ИСПА вече са усвоени в изграждането на Дунав мост 2. Остават още 30 млн.евро, които трябва да се усвоят по договор до края на 2010 г. Сега най-вероятно ще бъде удължен срокът до 2011 г. Тогава се очаква да бъде готов и мостът.