За 10 дни пътуването през тунела при Витиня на т.нар. магистрала „Хемус“ е било силно затруднено 6 пъти. Поради някакви неясни ограничения, леки катастрофи др. преодоляването на участък от 1-2 км. е коствало на шофьори и пътници между 40 минути до 1,5 часа.
Това изчисление е направил инж. Димо Иванов, който поради служебни задължения, пътува веки ден по магистралата. В писмо до Фрог нюз той пита, кога Агенцията „Пътна инфраструктура“ ще почне да работи в полза на гражданите, а не за своите заплати, постове и премии. Труден въпрос, който би трябвало да бъде зададен на министъра на регионалното развитие Николай Нанков и шефът на АПИ – Дончо Атанасов.
Проверка на Фрог нюз в сайта на агенцията показа, че там всеки ден се изписват съобщения по кои пътища е затруднено движението. Те обяче са абсолютно формални и без никакви подробности, обходни маршрути и пр. Ето какво пише на 04.06.2018 г: „До 15 ч. днес се ограничава движението по изпреварващите ленти в двете посоки на АМ "Хемус" между пътен възел "Ботевград" и пътен възел "Правешки ханове" поради рязане на храсти."
Разбрахте ли сега какъв е големият проблем? Ще се подрязват храсти…
Не подценяваме подрязването на храстите, но забележете, че това става в най-активното време за движение през денонощието. Има обаче ограничения, които са от доста време. Там няма да видите работници, нито пътна техника за ремонти. Вероятно участъците се подгатвят за работа, но такава в момента не се извършва. За маркировката и уведомителните знаци и табели да не говорим – пълен хаос. На комплектите за временна сигнализация на движението, където ги има, почти на 90% липсват жълтите сигнални лампи. Сигнализация по наредба №3 от 2010 г. пък почти не може да се види. Това е предпоставка за катастрофи, ранени и жертви, пише още инж. Иванов. Пластмасовите конуси са силно замърсени, част от тях счупени или разхвърляни. За информационни табели за строеж, изпълнител, срок, цена и пр. въобще не може и да се мечтае. Дълбока тайна е как се харчат парите на данъкоплатците от такси, данъци и винетки.
Според експерти АПИ се интересува най-вече от усвояването на парите за ремонти и строителство и често загърбва интересите на пътуващите.
Примериите за всекидневните задръствания по магистрала „Тракия“, причинени от катастрофи, дори и леки, е доказателство за това. Недостатъците в качеството на настилките и маркировката са важна част от причините. За тях обаче почти не се говори, а вината почти във всички случаи се стоварва върху водачите. На „магистрала“ „Хемус“ има десетки учатъци, които са отвратително състояние и движението по тях, освен опасно, е и причина за различни повреди в автомобилите и камионите. У нас няма статистика колко милиони отиват за ремонти на техника, увредена от лошото качество на пътищата и магистрали.
Според световната агенция Bloomberg в Германия, славеща с едни от най-добрите пътища и магистрали в света, некачествената настилка е причина за 21% от пътните произшествия. 15 на сто от пътната настилка в страната е в „критично състояние“. Изчислени са и загубите от тези недостатъци. Съответните институции периодично обявяват кои от тези участъци са ремонтирани, както и колко е струвало това.
Представете си какво е положението у нас. А за прозрачност на харченето на средствата дори не можем да мечтаем.