Никъде в света или поне в Европа няма държава, в която да не се съгласува видовете транспорт, които обслужват гражданите й. Единна транспортна схема в България не е направена. Никой не пожела през всичките тези години да направи такава схема. Това заяви в ефира на Телевизия ТВ+ бившият директор на БДЖ и транспортен експерт Християн Кръстев.
Той даде пример, че в Швейцария и в Германия не може да се види по магистралите автобуси да возят пътници – там се пътува основно с влак. Ако до дадена дестинация няма железопътен транспорт, тогава се ползва автобусен. Кръстев се съгласи с водещия, че трудно могат да се сравняват българските железници с швейцарските, но изрази тревогата си, че след по-малко от 7-8 години няма да има с какво да сравняваме. „Така както сме тръгнали скоро няма да има български железници“, счита бившият директор на БДЖ.
“В БДЖ не се правят инвестиции с оправданието, че се плащат кредити и лихви. Реално не се извършват и никакви ремонти, защото обявените обществени поръчки се обжалват и в следващия момент биват прекратени. Липсват вагони, липсват локомотиви, липсва нова техника“, така транспортният експeрт обобщи състоянието на националния железопътен превозвач.
Относно запорирането на сметките на БДЖ той припомни, че през 2010 година спряха да се изплащат заемите. В рамките на две години не се плащаха на кредиторите никакви пари.
“Те няма как да не се ядосат, няма как да не тръгнат да си търсят парите. В крайна сметка тези кредитори са немски и швейцарски банки и в голямата си част са държавни” каза Кръстев.
Според него парите, които са останали да бъдат изплащани към кредиторите, са около 300 - 330 милиона. “Проблемът е, че БДЖ бяха осъдени и кредитът, който е в рамките на около 100 милиона, стана изискуем предварително. Заради това са всичките запори”, обясни Християн Кръстев.