Европейската комисия е заподозряла България за нарочни саботажи на обществени поръчки за железопътна модернизация с цел пари по оперативната програма ”Транспорт и транспортна инфраструктура” да се пренасочат към пътна инфраструктура и други проекти.
Това е заявил представителят на Комисията Аурелио Сесилио на заседание на Комитета по наблюдение на оперативната програма "Транспорт", твърдят в своя позиция от "Демократична България". От обединението са приложили и част от стенограма от проведеното заседание. Според тях има риск България да загуби финансиране от 1 млрд. лева от оперативната програма.
Според "демократична България" от проведено заседание на Комитета по наблюдение на Оперативна програма "Транспорт" става ясно, че "поради критично забавяне на процедурите за възлагане на най-големия предвиден за изпълнение железопътен проект в страната (Елин Пелин – Костенец), същият ще бъде отложен за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро."
"След взетото решение, управляващият орган изпраща писмо до ДП „НКЖИ“, с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на този бюджет.
Единственият проект, който може да бъде финансиран по Оперативната програма в този бюджет е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над 10 млн. лв до момента, направени са – анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране.
Скандалът в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение управляващият орган насочва ДП „НКЖИ“ да ускори работата по модернизацията на ЖП линията Русе – Варна. Този проект не попада в основната TEN-T мрежа, което признава и министър Николина Ангелкова през 2016 г. Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а в последствие на разширената. Тази опасност се потвърждава и от писмо от Управителния орган до директора на НКЖИ.
Проектът Русе – Варна е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари, докато не изградим TEN – T мрежата, казват от "Демократична България"
Всичко това поставя под риск изпълнението на цялата Оперативна програма "Транспорт" в текущия програмен период, предупреждават от извънпарламентарната опозиция. Според тях представителят на ЕС Сесилио е бил категоричен, че ЕК няма да допусне цитираното пренасочване на средствата за железопътния проект към друго перо и "препоръчва по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти".