Всички сигнали за корупция на Николай Колев-Босия са проверени отдавна от няколко институции, сред които прокуратурата и МВР. Това каза пред Фрог нюз бившият шеф на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Цветелин Цветанов.
Г-н Цветанов, Николай Колев-Босия гладува близо 40 дни. Той упреква и вас за корупцията в ДАИ. Твърди, че е подавал множество сигнали, докато сте оглавявал Изпълнителната агенция. Какво стана с тези сигнали?
Да, истина е, че г-н Колев ни сигнализира. Всички изнесени от него факти бяха проверени. Не се ограничихме само с това, разбира се. След това сигналите бяха изпратени и на компетентните органи-прокуратура и МВР.
Знаете ли какъв беше резултата?
Да, установи се, че няма данни за корупция. Спомням си, че сигналите се отнасяха за събития, станали през 2013 и 2014 година. В този период Ивайло Московски не е бил министър. За това не мога да разбера защо г-н Колев настоява за неговата оставка.
За какво се отнасяха сигналите на Босия?
Ставаше дума за нередности по време на изпити. В този период те се провеждаха на изпитни тестове. След 2015 година станаха електронни. Изпитът се прави в т. нар. „бели стаи”. Системата е изработена от външна фирма. Малко известно е, че тя е проверявана многократно от германски външни одитори.
Каква оценка дадоха чуждите експерти?
Категорични са, че системата е 100 процента непробиваема. Има 7 степенна защита и е една от най-съвременните в Европа по отношение на сигурността на електронните изпити. Прави ми впечатление, че всички сигнали на Николай Колев се тиражират периодично във времето. Те са едни и същи. Няма нищо ново. Пак ще повторя-те многократно са разглеждани от не един орган.
Но за корупция в ДАИ се говори отдавна.
Най-лесно е да кажеш пред обществото, че някъде има корупция. Нека се докаже. Г-н Колев не посочва къде точно е тази корупция. С тази дума започна лесно да се злоупотребява.
Докато бяхте директор, обсъждахте ли с Ивайло Московски подобен проблем?
Сами можете да си отговорите, след като по мое време бяха уволнени 8 или 9 изпитвачи от цялата страна.
Защо ги уволнихте?
Заради съмнения за манипулиране на изпитите.
Значи все пак е имало пробойни?
Смея да твърдя, че настоящата системата на изпитите вече е непробиваема. Имаше идея тя да бъде „застрахована“ при немски одитор, който да гарантира, че всичко ще е наред. В момента изпитите се провеждат чрез т. нар. лицево разпознаване. Сравнява се лицето на човека, който се явява на изпит, със снимката му от документа за самоличност. Освен това в „белите стаи“ се заглушават всички електронни устройства.
А може ли тези, които пазят изпитваните, да подсказват отговорите от теста?
Не, защото има мониторинг през цялото време на изпита. Записите се пазят определен период от време и винаги може да се види кой къде е бил и какво прави във всеки един момент. Опити за подсказване е останало в миналото. До изпити вече не се допускат неграмотни хора, както твърди Николай Колев.
Много хора ще ви упрекнат, че говорите така, защото сте подсъдим.
Зная. Питате ме, отговарям ви. Това е първото и последно интервю, което давам след като ми беше повдигнато обвинение през 2016 г.
Докъде стигнаха делата ви?
В момента делото е в съда, разпитват се свидетели. Очаквам след това съдът ще се произнесе. Делото върви с нормални темпове. Появиха се твърдения за саботаж. Това не е вярно. Няма отложено заседание заради болен човек, с изключение на няколко. Имаше основателна причина-една от обвиняемите роди близначета. Между впрочем по делото, по което съм обвиняем, има сигнали и на г-н Колев. Сигурен съм, че скоро ще стане ясно колко основателни са били.
По време на акцията срещу вас, прокуратурата съобщи, че се е натъкнала на „богатството на Али Баба“. Какъв е стандарта ви на живот?
Живея скромно. И това е видимо.
Но димите на Босия се подкрепят от един бивш и един настоящ служител на ДАИ- Кънчо Димитров и Иво Кръстев. За това и звучат убедително.
Не искам да влизам в задочен спор с нито един от тях. Има компетентни органи, които вече са дали становище за тези сигнали. Но е интересно, че въпросните сигнали за корупция в ДАИ са от времето, когато Кънчо Димитров беше пряк началник на изпитвачите и би трябвало да носи отговорност за всичко, което са правили.
Интервю на Катя Илиева