С концесията за управление на спирките се създават условия за монопол, щом 50% от спирките и от павилионите има възможност да бъдат спечелени от един играч.
Това каза заместник-председателят на Столичния общински съвет от БСП Милка Христова, след като СОС прие план за предоставяне на концесия за управление и поддържане на спирките на обществения транспорт на територията на Столична община.
„Тази концесия не е издържана от законова гледна точка. Съобразно Закона за концесиите и посочените в самата концесия основания, се изисква обосновка, а такава категорично липсва. Изисква се становище от ведомства, между които Министерство на отбраната, МВР, ДАНС, Министерство на околната среда и водите – които също липсват. Вчера в комисия ми беше казано, че такива има от 2013 г. по старите конкурсни документи, а новата документация е от юли 2018 г. Аз съм изключително доволна, че ГЕРБ се уповава на евентуалните становища на правителството на Орешарски – това е голям комплимент“, каза още Христова и посочи, че от БСП - София не са видели дори тези становища от 2013 г.
„Обосновката трябваше да ни убеди, че тази концесия ще даде по-добро качество на услугата. А на практика какво се предлага – съществуващата ситуация се запазва, като вероятно ще се подменят спирките, но 1/3 от тях ще представляват спиркознак с кошче. Това означава, че една голяма част от софиянци, и то тези, които живеят в покрайнините на града и чакат по половин час на спирка, ще стоят между капките най-вероятно.
Още нещо, не може в центъра, за който с наредбата за рекламата се твърди, че се изпразва от рекламни елементи и гарантира визуална чистота, като се вкарват 150 елемента, а с концесията за спирките се вкарават още 400 елемента.
Ако всичко това се стопанисваше от ЦГМ или СО и чрез конкурси се отдават тези обекти, разчетите биха показали, че Столична община е в състояние сама да поддържа спирките и да генерира приходи“, обясни Христова.
Тя посочи, че има още едно нещо в плана за концесията, което може да се определи като скандално. „За пореден път освен, че ни се предоставят документите само ден преди сесията на СОС, липсва най-важното – финансово-икономическият модел. Ние нямаме яснота какво е състоянието в момента, какво точно ще направят концесионерите, как ще изглеждат спирките и какво ще е качеството на услугата. Нещо повече - Столична община ще почиства спирките – т.е. гражданите ще плащат за това чрез такса смет, а не концесионерите“, коментира Милка Христова.