Лиз Бътлър е работила в отдел Маркетинг и продажби на „Гардиън” в последните 10 години и в момента оглавява Международния отдел в Гардиън Нюз енд Мeдиа. Миналата седмица тя бе специален гост на единственото по рода си изложение за е-Маркетинг и дигитален бизнес в Югоизточна Европа, което се проведе в София.
Екипът на Лиз Бътлър е отговорен за всички международни клиенти на онлайн изданието на “Гардиън” и също така управлява цялото портфолио на компаниите, представляващи медиите по света. Чаровната британка е завършила компютърни технологии в Лондонския университет, но въпреки големия й интерес към дигиталните науки, тя много бързо осъзнава, че силата й не е в програмирането, а в информацията. Сега Лиз Бътлър заема поста Директор на международната група “Гардиън”.
Интервю на Преслава Преславова:
- Какви са според вас предимствата на интернет като медия пред печатните издания?
- Най-голямото предимство на интернет като медия е, че когато една история е завършена, тя директно стига до читателите. И това е нещото, което хората искат – да стига до тях без да чакат следващия ден. Искам да кажа, че когато нещо важно се случи, ти можеш да го разбереш веднага и това може да стане само в интернет. Що се отнася конкретно до “Гардиън”, ние бяхме в позицията на третия най-голям вестник във Великобритания и чрез онлайн изданието на “Гардиън” на практика се превърнахме в най-големия интернет вестник във Великобритания. Инвестирахме много в интеренет още от самото начало на създаването на сайта, което е през 2000-та година. Тази инвестиция ни постави в една много добра позиция, която ни движи непрекъснато напред днес.
- Колко голяма може да бъде инвестицията, за да се направи един успешен информационен уебсайт днес във Великобритания?
- Всичко си има цена и ние преминахме през един доста сложен процес да образоваме наново, да преквалифицираме нашите журналисти, така че да могат да пишат матералите си и за интернет и за принт изданието, да могат да снимат филм - това беше един доста дълъг процес на обучение. Подобна съдба сполетя нашия търговски и рекламен отдел, който трябваше да се научи да продава реклами в нашия уебсайт, но също така и да продължи да продава реклама и в печатното ни издание. Всичко тези промени внесоха известен хаос в работата на екипа, както и непрекъснато местене – миналата година целият екип на “Гардиън” работеше в 7 различни офиса, пръснати из цял Лондон и както можете да си представите комуникацията беше ужасна. Сега, от тази година най-накрая имаме нов, общ офис в един от бързоразвиващите се райони на Лондон – Кингс Крос и всеки един колега има своето място в същата тази сграда. Според мен добрият офис е нещо много важно в една такава общност и организация, каквато са хората, които работят за “Гардиън”.
- Има ли някаква тайна рецепта за това, че сте едно от най-успешните интернет издания във Великобритания и в света?
- Мисля че докато бяхме успешни с “Гардиън” не сме имали правилните отговори , непрекъснато пробвахме и успявахме или се проваляхме, но постоянно поемахме различни рискове. Опасността да не правиш нищо е огромна. Трябва непрекъснато да се обновяваш. Ние създадохме една отворена платформа, в която разрешихме на нашите дивелопъри да имат достъп до кодовете и базата ни данни, с която да могат да изградят системата в нашия сайт или да я изградят в техен си сайт като с този ход създадохме довериe в нас. И хората ни казваха: “Вие сте луди. Защо правите така?” Но това ни донесе много печалби и ние вярвахме и също така увеличи достъпността ни, защото повярвахме, че нещата трябва да се случват и извън уебсайта, а не само на терторията на уебсайта.
- А какви си световните тенденции в развитието на успешните информационни уебсайтове?
- Като организация онлайн изданието на “Гардиън” генерира доста голям трафик на читатели, които живеят извън Великобритания. И от терористичните нападения над САЩ на 11 септември 2001-ва година броят на американските посетители на сайта ни се увеличи доста, защото те искаха да прочетат независимо мнение за нещата, които се случват. А във Великобритания да се представят новините от няколко различни гледни точки е традиция – винаги се опитваме да не залагаме само на една политическа партия. И също така се стремим да създаваме много коментари, а коментарите в нашия сайт предизвикват голямо внимание и непрекъснат трафик. Имаме по 1 милион коментари на месец, които не модерираме, в които не се намесваме. Ако някой се оплаква от мненията и коментарите, ние правим разследване и тогава преценяваме дали до го свалим или не. Разбира се, ако има коментари, свързани с богохулство и сексуална или расова дискриминация е разбираемо да бъдат свалени. Но като цяло уебсайтът ни е самонаблюдаващ се, патрулиращ сам себе си.
- Колко уникални влизания имате на ден? Какъв е броят на постоянните читатели на онлайн изданието на “Гардиън”?
- В този момент имаме 33 милиона уникални потребители от цял свят, от които 11 милиона са британци, 8 милиона живеят в САЩ и останалата част са от страните, в които английският език се говори официално. От скоро имаме превод на китайски и очакваме прилив на потребители от Китай. Ние всъщност печелим нашите почитатели, защото представяме една доста либерална версия на новините. И ние знаем, че няма да паснем на всеки вкус, но се надяваме в следващите няколко години да достигнем до 80 милиона потребители и това е нашата цел - да станем водещият либерален глас в света. Но ние няма да се стремим непременно да се харесаме на всеки, защото не сме масова марка или масов продукт. Но ще наблюдаваме как се развиват нещата в Скандинавските страни и в тези от Близкия изток, където трафикът към нашия уебсайт се увеличава с 6 % на година, а във Великобритания се повишава с 15-17% на година.
- Какъв би бил вашия съвет към един млад български информационен уебсайт, какъвто е www.frognews.bg?
- Наблюдавайте най-активните си блогъри и им направете някакъв подарък. Когато създавате една новинарска история, не спирайте да я поддържате жива – допълвайте я, доразвивайте я, не спирайте да наблюдавате коментарите по нея и разбира да се отстранявате най-неподходящите. Когато съдържането на уебсайта е достатъчно привлекателно, потребителите ще се връщат непрекъснато там.
Малко факти:
Групата от уебсайтове, обединени с името "Гардиън" е създадена през януари 1999 година. През март 2001-ва година мрежата "Гардиън" вече има 2, 4 милиона уникални потребители, които я превръщат в един от най-успешните британски новинарски уебсайтове.
На 12 септември 2005 година стартира изцяло обновеното с изключителен дизайн и нов формат онлайн издание на "Гардиън". От този момент “Дъ Гардиън” става национален вестник номер 1 във Великобритания.