С проекта за 12 винено-кулинарни дестинации популяризираме вътрешността на страната пред туристите. Той ще допринесе и за разширяване крилата на сезона и привличане на повече посетители извън активните месеци за пътувания. Това заяви заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева на кръгла маса, която се проведе в Габрово, съобщиха от Министерството на туризма.
12-те винено-кулинарни дестинации са на територията на цялата страна. В тях са включени над 50 общини и над 100 туристически обекта. Дестинация „Източна Тракия“ обхваща общините Стара Загора, Сливен, Ямбол и Карнобат и 8 емблематични туристически обекта в региона, сред които Неолитни жилища - Стара Загора, Карановска могила, Парк Сините камъни, Скален феномен Халката, Жеравна, Котел, Водопад Скока – Медвен и Крепост Маркели.
Другата дестинация, върху която бе фокусът днес, е една от най-дългите в проекта, преминавайки през 7 общини. Това е „Стари столици“, в която влизат Велико Търново, Горна Оряховица, Шумен, Търговище, Плиска, Велики Преслав, Габрово. В нея са включени и 13 туристически обекта - историческите хълмове Царевец и Трапезица, Арбанаси, Хотнишка екопътека, Еменска екопътека, Даскалоливницата – Елена, Славейковото училище – Търговище, Шуменска крепост, Мадарският конник, Осмарски скални манастири, Ханкрумски скални манастири, Плиска, Велики Преслав и Никополис ад Иструм.
Нашите планове са окончателните винено-кулинарни дестинации да бъдат обявени през есента на тази година. След това те ще бъдат дигитализирани и качени на сайта на двете ведомства, обясни зам.-министър Георгиева.
Предвиждаме припознатите от бранша и от общините 12 винено-кулинарни дестинации да бъдат включени и в платформата iLoveBulgaria, която в момента съдържа над 500 туристически обекта и се използва от повече от 17 хил. потребители. Планира се утвърдените от бизнеса и местните общности дестинации да бъдат включени и в Годишната програма за Национална туристическа реклама през следващата година.
Прогнозата на министерството е ръстът на туристите през лятото да е около 5 на сто спрямо миналата година, когато у нас чуждестранните гости бяха 5,3 млн., каза още зам.-министър Георгиева. Резултатите за шестте месеца на 2018 г. също са изключително позитивни. Над 3,6 млн. чуждестранни туристи са избрали дестинация България, което е ръст от 8,9% спрямо периода януари-юни 2017 г.
Данните показват, че сме на прав път в популяризирането на страната и утвърждаването й като туристическа дестинация в четири сезона. Трябва да търсим все по-иновативни продукти, с които да допълваме гамата на предлаганите услуги, посочи зам.-министър Георгиева. Тя обясни, че точно инициативата за 12 винено-кулинарни дестинации може да бъдат в помощ и за развитието и популяризирането на така наречения бавен (слоу) туризъм. Неговата концепция е свързана именно със запазване на традициите и културата, като се наблегне на местната храна и на регионалните обичаи. Те биха помогнали на туристите да се информират за характерните вина и храни в дадените райони. У нас все още това е малко разпространен вид туризъм, но в редица европейски страни е много широко разработен.