Към огромните финансови загуби на българските железници, растящото напрежение и протестите на служителите им заради забавени заплати, БДЖ получи днес последно предупреждение от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), собственик на релсовия път, че влаковете могат да бъдат спрени от движение, ако БДЖ не изплати дължимите такси на дружеството.
В писмо на НКЖИ, разпространено до медиите, компанията заявява, че ако до 14 дни БДЖ не плати 70.6 млн. дължимите суми за такси и услуги, достъпът на влаковете до жп мрежата ще бъде спрян.
Не е ясно от къде БДЖ ще вземе пари да се издължи, след като по-рано във вторник новият изпълнителен директор на дружеството Пенчо Попов заяви, че дупката в бюджета на компанията е 20 млн. лева в момента. До края на годината тя ще достигне 40-45 млн. лв.
Текущите задължения на БДЖ пък са 30% от годишния им приход и възлизат на над 150 млн. лева. Компанията планира да съкрати минимум 700 души от 1 януари догодина, а от 1 октомври т.г. е стартирана процедура за освобождаването на 1330 служители.
До конфликтната ситуация между БДЖ и НКЖИ се стигна след като служители на собственика на железния път на гарата във Варна отказаха да работят заради неизплатени възнаграждения за август и септември и аванс за октомври. В резултат влакът от Варна за София във вторник сутринта закъсня с час, а останалите влакове са се движили с 25-30 минути закъснение. НКЖИ заяви, че ще има заплати, едва след като БДЖ изплати дължимите 70 млн. лева. Служителите на НКЖИ недоволствали също, че тези в БДЖ са получили възнагражденията си, а те не.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) съобщи, че министър Александър Цветков ще даде специална пресконференция по темата в сряда.
За да се справят с тежката финансова ситуация, железниците предвиждат оптимизация на работата и съкращения на 12-13% от целия персонал на дружеството, който е около 15 500 души, съобщи Пенчо Попов.
Оптимизацията на работата на железниците ще засегне най-вече товарните превози, където спадът е над 40%, каза Попов. Ще бъде освободен персоналът в 30 гари за обработка на товари. Те няма да бъдат закривани, а ще работят по изключение, при желание на клиента, на по-високи цени, обясни Попов. Ще се увеличат цените на някои спедиторски услуги на БДЖ, които в момента са нереалистично ниски. В сектора работим в условия на силна конкуренция и трябва да се съобразяваме преди всичко с пазара, каза Попов. Той допълни, че цените на пътническите превози няма да се променят.
"Кремиковци" е сред най-големите длъжници на БДЖ и един от вариантите задълженията на комбината да се превърнат в акции. Попов каза, че не е склонен на такъв вариант, докато не стане ясно на какъв принцип ще се определи цената на акциите.
Запитан кога и как ще се подобрят условията за пътуване в БДЖ, Попов заяви, че дружеството трябва да първо време да се раздели с мисленето си на монополист. Служителите да започнат да се усмихват, да се вземат най-строги мерки за чистотата, да се спрат закъсненията – това е необходимо, каза Попов и допълни, че спасението според него е да се поднови подвижният състав на железницата. Това може да стане най-рано догодина, ако държавата спази задълженията си по договора за обществена услуга и субсидира БДЖ със 165 млн. лева. Отделно Европейската комисия одобри преди месец държавна помощ за дружеството в размер на 40 млн. лева за покупката на вагони. Надяваме се да ги получим догодина, каза Попов.