ИНТЕРВЮ


Валери Димитров: Партиите се отчитат на Сметната палата, но тя не може да ги проверява

4 6816 09.08.2018
Валери Димитров: Партиите се отчитат на Сметната палата, но тя не може да ги проверява

Проф. Валери Димитров е роден на 2 юни 1954 г. в София. През 1978 г. завършва право в Юридическия факултет на Софийския университет. Професор е по административно право. През 2001 г. Валери Димитров е избран за народен представител от НДСВ. Бил е председател на комисията по икономическа политика в парламента. През април 2005 г. е избран от НС за председател на Сметната палата. През 2011 г. е преизбран на поста, а през миналата година мандатът му е прекратен предсрочно след промени в Закона за Сметната палата.


Г-н Димитров, през последните дни избухна скандала с финансирането на организацията на БСП в Бургас от общинския съветник Бенчо Бенчев, което не е отразено в отчетите на Сметната палата. На какво се дължи това разминаване?

 

Моделът на финансиране на партиите е уреден в Закона за политическите партии. Там е уредено как се финансират и след това в Закона за Сметната палата е уредено какъв е контролът при отчетността на това финансиране, там също има разпоредби.

 

Ако искате да търсите някакъв модел, той е в Закона за политическите партии. Там не е достатъчно добра отчетността. Тоест самият закон не е достатъчно добър от гледна точка на отчетността на партиите. Иначе субсидията е достатъчна, според мен даже доста висока и би трябвало да осигурява защита от поставянето на партиите в зависимост от бизнес интереси.

 

Но въпросът е как да се промени закона. Трябва да се постави на дебат достатъчна ли е нормативната уредба в закона за политическите партии по отношение на отчетността.

 

По ваше мнение достатъчна ли е тя?  

 

Моето мнение е, че тя не е достатъчна и аз съм го заявявал и друг път. Отчетността не е аналитична по отношение на разходите на партиите. Не по отношение на приходите, а по отношение на разходите. Няма достатъчно публична отчетност, която да бъде за пред публиката и сметната палата. В това отношение Закона за политическите партии търпи критика.

 

Моделът, в който партиите отчитат своите кампании и приходите по тях, не предоставя представа за реалното им финансиране. Тази липса на отчетност и инструменти за проверка ли за проблемът?

 

Трябва да бъде въведена по-аналитична отчетност в Закона за политическите партии, защото те там на годишна основа правят отчети пред Сметната палата. Въпросът е тези отчети да са публични не само пред Сметната палата, но и да бъде достатъчно ясно как партиите ги разходват. Скритите приходи на партиите е въпрос, който трудно може да бъде решен. Сметната палата трудно може да се намеси, а черните каси са въпрос на полицейско и наказателно разследване. А Сметната палата в момента е един контролен орган, който проверява само по документи.

 

В закона за политическите партии не е решен въпросът какви трябва да бъдат допустимите разходи на партиите, забранените такива и позволените такива, и в каква степен партиите могат да осъществяват разходи за определени цели. Голяма част от партиите са бюджетни пари, пари на данъкоплатеца. Затова моето лично мнение е, че трябва да бъде променен Закона за политическите партии, за да се даде аналитична отчетност на разходите. Да бъдат представени в разбивка, да се види на годишна основа както по време на избори, така и извън изборни периоди, какво харчат партиите.

 

Може ли сметната палата да направи одит на приходите и разходите на организацията на БСП в Бургас?

 

Не, по закон няма такова право. По закон тя само проверява отчетите на партиите, които и предоставят. Тя не е орган, който може да реши да провери приходите и разходите на политическите сили. Тя няма разследващи правомощия. Сметната палата сама не може да се справи, това не е в нейните правомощия.

 

Михаил Кръстев, frognews.bg 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама