Допълнителна субсидия от 6,93 млн. лв. отпусна правителството за заплати в железниците. Това съобщи министърът на транспорта Александър Цветков преди заседанието на правителството.
Той обясни, че с тези средства острият недостиг на пари в системата на железниците ще бъде компенсиран до известна степен, но за състоянето на компанията, която стопанисва релсите и гарите, има обективни причини. Като пример Цветков посочи неравномерното използване на държавната субсидия най-вече през първата половина на годината.
Министърът допълни, че разпределението на средствата е направено несъразмерно съвсем умишлено и забавянето на заплатите в железниците е точно по тази причина.
Заради закъснелите заплати от няколко дни железничарите стачкуват по един-два часа, а вчера предупредиха, че са в готовност за национална стачка, ако не получат заплатите си.
Цветков каза още, че е разпоредил пари в железниците да се отпускат само за заплати и за най-неотложни нужди.
Междувременно днес, на дадената от Александар Цвектов пресконференция във ведомството му, министърът коментира сериозния конфликт, който ескалира вчера между железниците и НКЖИ, така: "На практика БДЖ и НКЖИ са доведени до фалит и това е следствие на дългогодишно недалновидно управление."
Той добави, че задълженията на БЖ към доставчици са в размер на 150 млн. лв. Предстоящите плащания към кредитори и различни финансови институции са около в размер 137 млн. лв. за тази година и още 110 млн. лв. за следващата.
БДЖ и Министерство на транспорта ще се опитат да разсрочат дължимите суми, като в близките месеци е предвидено да бъде свикана среща на кредиторите, на която това да бъде обсъдено.
Задълженията на НКЖИ към доставчици са в размер на 110 млн. лв., посочи Цветков. Той коментира и възникналото напрежение във връзка със забавените плащания в железниците. Цветков заяви, че една от причините за това е икономическата криза. По-големият проблем, обаче според министъра е, че субсидията, предвидена от държавата за обществената услуга, е разпределена неравномерно. Тя е в размер на 180 милиона лева за цялата година.
За пример Цветков посочи месеците януари и февруари, когато са били изразходвани по 25 млн. лв. от субсидията. За последните месеци на годината са останали средно по 9 млн. лв. Транспортният министър коментира, че отговорност за това носят бившият директор на БДЖ и бившият транспортен министър.
По думите на Цветков ситуацията в НКЖИ е подобна на таи в БДЖ. За периода от януари до март субсидията за компанията, която стопанисва релсите и гарите, е била разпределена по 12 милиона лв., а за последните три месеца - по 4 млн. лв. И по този повод е назначен одит в дружествата. Поканени за участие в него са едни от най-големите компании в областта на счетоводния одит.
Министър Цветков съобщи още, че предстоят и структурни промени в БДЖ. От досегашните 4 комании - БДЖ АД, БДЖ Товарни превози, БДЖ Пътнически превози и БДЖ Цялостен пътнически състав, ще бъде създадена обща структура.
Транспортният министър отбеляза, че в настоящата разредена структура има 59 отдела и 16 дирекции. След преструктурирането отделите ще бъдат намалени на 25, а дирекциите от 16 на 6. Това, по думите му, ще доведе до 6% свиване на административните разходи за заплати или около един милион лева по-малко годишно.
Пред money.bg министър Цветков заяви, че в момента се работи и върху подобен план за НКЖИ, чиято структура също е раздута и по подобен начин разделена. Той посочи, че през следващата година размерът на субсидията, която получават двете компании, ще бъде запазена на същото равнище, каквото е и сега. Той припомни, че БДЖ има и вземания от сръбските и македонските железници, които са в размер на 14 млн. евро. Министърът отбеляза, че в БДЖ ще бъде създадено много по-силно маркетингово звено.