ПОЛИТИКА


Медийната империя на Берлускони

5 5823 16.10.2009
Медийната империя на Берлускони
Силвио Берлускони Вяра Йовева

Италианският премиер Силвио Берлускони е подложил народа си на телевизионен апартейд, оплакват се наши сънародници в Италия.


Неговата медийна империя Медиасет държи трите най-големи частни телевизии в страната. Като премиер Берлускони упражнява значително влияние над националната телевизии РАИ (РАИ 1, 2 и 3), в чийто ръководни органи политическите назначения са практика. Реално единствената конкуренция на Берлускони е сателитната телевизия Скай Италия на Рупърт Мърдок. За да гледат национална телевизия италианците трябва да си купят цифрови декодери, за да усилят умишлено отслабения сигнал. Декодерите струват 50 евро на година. Навикът на Берлускони да контролира общественото мнение не е тайна за никого. Поредният скандал, в който бе замесен възникна след като както национални, така и частни телевизии си смениха програмите, за да осигурят максимален брой зрители за негова телевизионна изява, за която Ройтерс съобщи. Миналият месец Берлускони се яви в предаването “Порта а Порта”, което се излъчва късно вечер по РАИ 1, във връзка с осигуряване на 100 временни жилища за жертвите на земетресението в Италия през април тази година. Предаването бе преместено по-рано, за да има по-голяма аудитория, като по този начин измести “Баларо”, ток шоу, чийто гости често критикуват Берлускони. Предаването “Мейтрикс”, което тече по същото време по частен канал, също собственост на себепровъзгласилия се “най-добър лидер”, бе отменено. Парламентарната опозиция остро критикува хода. Дарио Франчешни, лидер на най-голямата опозиционна партия, заяви, че “програмата се превръща в медийно шоу в полза на премиера” за сметка на жертвите на земетресението. Берлускони отрече наличие на конфликт на интереси като обясни, че той не определя какво Медиасет и РАИ излъчват. Критиците обаче изтъкват, че той упражнява влияние чрез подставени лица. Влиянието на Берлускони в РАИ стана очевидно по време на посещението му в София през 2002 г., където той заяви, че журналистите Енцо Биаджи и Микеле Санторо “използват телевизията като престъпно средство за комуникация”. Предаванията на двамата по РАИ бяха свалени от ефир скоро след това поради “нисък рейтинг”, въпреки че официалното становище не отговаряше на истината. Опонентите на Берлускони нарекоха инцидента “българския указ”.
Винаги е имало антагонизъм между Берлускони и журналистите, като той директно атакува тези, задали неудобни въпроси. Той неведнъж е заявявал, че е “неприемливо” РАИ да критикува правителството. Премиерът е повел дела срещу италиански и чужди медии, включително английски, френски и испански, за клевета и намеса в личния му живот. Последното включва неговия афинитет към тийнейджъри и купони с проститутки, заради което жена му Вероника Ларио го напусна. Италианските журналисти периодично организират протести срещу действията на Берлускони в разрез със свободното слово, включително заплашването на репортери. Международната организация Репортери без граници също отправя критики, а тази година Италия бе понижена в класацията за свободно слово от “пълна” до “частична свобода на словото”. Телевизионният апартейд на Берлускони бе темата на документалния филм “Видеокрация”, излъчен на филмовия фестивал във Венеция тази година. Филмът е за влиянието на неговата медийна империя върху италианската култура през последните 30 години. РАИ и Медиасет отказаха да пускат реклами на филма.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама