„Матриалът” може и да е доволен от Борисов, но мислещите са нясно за гранде корупцията в България. Това каза пред Фрог нюз бившият депутат от ГЕРБ Методи Андреев. Ето какво още сподели той:
Г-н Андреев, премиерът Бойко Борисов поиска оставките на трима министри заради катастрофата край Своге. След коалиционния съвет стана ясно, че те може да не бъдат приети. Как си обяснявате това усукване?
Убеден съм, че проблемът не е в исканите оставки. Не, че тези хора не трябва да си тръгнат от високите постове. Големият проблем на управлението на ГЕРБ е в политиките. В тази посока има сериозно разминаване между това, което ГЕРБ говори пред обществото и това, което реално прави. Политиката на ГЕРБ е ясно олигархично насочена. Катастрофата край Своге показва как се управлява ГЕРБ и държавата. За това, когато говорим за политики, отговорност носи премиерът, а не министрите. Тези хора са сложени по министерствата, като им е казано, че ще бъдат там, докато провеждат съответната политика. Именно по тази причина оставката трябва да е на премиера.
Кажете тогава каква е политиката на ГЕРБ и Бойко Борисов по отношение на строителството, с което той се гордее?
От времето, когато България беше приета за член на ЕС, в България са разпределени 87 млрд. лв. за обществени поръчки. От тях 85% са отишли в 3 % от фирмите. Голяма част от тези фирми имат едни и същи собственици.
Кои са тези фирми?
Това са фирмите на олигархията. Именно тази олигархия ГЕРБ подкрепя законодателно. Какво се случва в туризма? Проблемът е, че Николина Ангелкова няколко години не иска да въведе т. нар. единен информационен туристически регистър. Това е изискване на ЕС. Този регистър изважда на светло целия туристически бизнес. Т. е не може в този бизнес да се крият нощувки. Това е и една от причините България да не е приета все още в Шенген. По този начин не може да се следи движението на чуждестранните гости у нас. Да погледнем каква е политиката по отношение на строителството. Твърдя, че от тези 87 млрд. лв., 78-80 на сто от тях са отишли за инфраструктурни и строителни обекти.
Колко фирми се облажват?
30-40 фирми. И всички те са близки до властта. Тези фирми винаги строят под формата на „пълен инженеринг”.
Какво означава това?
Това е едно изкривено разбиране за развитие на инвестиционният процес. Ще ви го обясня така: Държавата, за да функционира добре, трябва да има независимост на трите власти-законодателна, изпълнителна, съдебна. Така трябва да бъде устроен и инвестиционният процес в строителството. В него има няколко основни фигури. На първо място е проектантът. Той е физическо лице. Отговорността за всеки проект е лична. Вторият участник е контрола. Става дума за висококвалифициран проектант, който контролира проектите. Третият участник е строителя, а четвъртият - надзора. Има и други фигури, но това са основните.
И сигурно те са независими?
Напротив. Тази независимост у нас е тотално ликвидирана. Първенство в целия инвестиционен процес има фирмата, спечелила обществената поръчка. Кагато един строител, разбирайте олигарх, спечели строителна поръчка, той възлага на проектанта да обслужва неговите интереси-да върне комисионната, да открадне повече пари. Строителят поставя в тази посока уславия на проектанта, които много трудно може да удовлетвори. Това разбира се става за сметка на качествения проект. Надзорът, която уж също трябва да е независим, също е подчинен на строителя. И понеже няма взаимен контрол, а строителят е основната фигура, ние виждаме какво нискокачествено строителство се прави и колко скъпо е то. Егоистични са целите на строителните компании.
Какво имате предвид?
Миналата година имаше предложение от Камарата на строителите в България при приемане на инфраструктурни обекти да се премахне държавната приемателна комисия и тя да се замени с консултантски фирми. От това предложение на Камарата се вижда, че те не искат да бъдат контролирани даже от държавата, от която всъщност взимат парите. Не, че това е панацея. В Европа и Германия има строителна полиция, която е независима от изпълнителната власт. Много пъти от Камарата на строителите показват като инженеринг делото на Кольо Фичето. Искам дебело да подчертая, че хора, които не разбират, не бива да правят предварителни заключения. Кольо Фичето е бил гениален конструктор и второ-гениален строител. Той е правил уникални обекти. За това е можел да приложи пълен инженеринг. Разликата в строителството на Кольо Фичето и сега, е от земята до небето. Мостът му не е паднал. А виждаме какво се случва с ремонти, извършени само преди месец.
Какво е положението в европейските страни?
Ние сме единствената държава с такава форма на инженеринг. Това е фундамента на българската гранд корупция.
Когато започна у нас да се прилага тази форма на строителство?
Тя е изцяло корупционна и съвпада със старта на управление на ГЕРБ. Първият инженерингов проект беше моста на Дунав. Испанската фирма имаше ноу-хау върху технологията на този вид строителство. В света пълен инженеринг се прави само при уникални сгради и съоръжения, при които дадена фирма има ноу-хау и няма друг, който по този начин да го построи. Такъв инженеринг, като този у нас, няма никъде в Европа. В ЕС проектантът се явява най-сериозният контрол на строителя. Последният няма право да задава параметрите на проекта. Аз съм един от авторите на закона за камарата на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране. Когато го правихме, там изрично беше записано, че не може едно и също лице да проектира и строи. Този текст го махнаха по времето на Симеон Сакскобургготски. А Лиляна Павлова се яви основният изпълнител на волята на ГЕРБ и премиера за налагане на пълния инженеринг.
Дайте пример за прилагане на пълен инженеринг в строителството по времето на ГЕРБ.
Спомнете си, когато „Трейс груп” строеше участък от автомагистрала „Тракия”. Тогава се разрази много голям скандал заради подменен материал за основен носещ пласт. Университетът, в който работя, направиха изследване и се оказа, че материалът, който е трябвало да бъде положен, е бил заменен с негоден, докаран от мините край Димитровград. Тогава, ако проектантът и надзорът са били независими един от друг, нямаше как да не реагират на това. Такова нещо не се случи. Обикновено при пълният инженеринг цената на обектите става в пъти по-висока от нормалната. Спомнете си колко беше първоначалната цена на „Цанков камък” и колко стана накрая. Между другото „Цанков камък” продължава да тече и това никога няма да спре, защото тези, които тръгнаха да го правят бяха наясно, че става дума за карстов район и няма как там да се направи язовир. Такъв тип пълен инженеринг се прави за определени фирми и лица, свързани с политици. Тези строители дават на политиците огромни комисионни, за да могат след това отново да приложат пълен инженеринг. Спомняте ли си случя с отсечката край Кресненското дефиле?
Припомнете за нашите читатели.
Когато започна да се строи магистрала, ЕС поиска там да има 15 км. тунел. И един олигарх, който още продължава да се разпорежда в Камарата на строителите, направи чудеса за две години. Устрои много конференции с международно участие, канейки двама-трима гърци, за да доказва, че този тунел е неизгоден.
Какво цели този олигарх?
Ако европейското виждане за този тунел се беше реализирал, тогава нито един български строителен олигарх нямаше да спечели обществената поръчка. 15 километра тунел е уникално за България решение. Ние нямаме този строителен опит. При това положение главен изпълнител нямаше да бъдат тези фирми, които сега излизат. Щяха да са от Швейцария, Норвегия или Австрия, т. е. европейски фирми с опит. И понеже цялата работа се замота, сега слушаме едни умопомрачителни суми от близо 1 млрд. лв. с ДДС, като километър излиза 37-40 млн. лв. магистрала. Такова чудо няма по света. Има един северен норвежки път, уникално съоръжение. Та то е в пъти по-евтино от пътя край Кресненското дефиле. Ето това е резултатът от този пълен инженеринг. Пак ще кажа, че отговорността за ниското качество на строителството е политческа и тя се носи персонално от Бойко Борисов. Нежеланието да преразгледа този фундаменд на гранд корупцията, означава само едно-съпричастност. Затова циркът с оставките не става, той е за „матриала”. Той не е за мислещите хора. „Матриалът” на Бойко Борисов може да е доволен от неговата политика, но мислещите хора виждат, че това е неговата голяма слабост. Тази политика е изцяло в полза на олигархията.
Президентът в последното си изказване обясни, че не е време за предсрочни избори. Как си го обяснявате?
Към това ще допълня, че в същото време Волен Сидеров се държи като лидер на управляващата коалиция. Той си позволява да ходи в МС и там да наставлява Борисов. Той задава основния тон в управлението. Сидеров демострира особена близост с Бойко Борисов, нищо че преди време го наричаше” мутра” и се заканваше да го уволнява. След като и президентът каза, че не било време за избори, това означава само едно- съветниците на Путин са го посъветвали да не бърза със свалянето на правителството на Бойко Борисов.
Защо намесвате Русия?
Към 200 млн. лв. ще дадем за руски таралясници, които ще бъдат поправяни в руски заводи-противник на Пакта, към който ние принадлежим. То не са само самолети. То са вертолети, танкове. Какво им пречи на руснаците?! Отмъкнали 200 млн. лв. от България?! Вижте какво прави Борисов- прави така, че тези суми да не минават през МС. Той е непричом, нищо не знае. Имам информация, че преди около 2,5 месеца държавния департамент е изпратил до правителството non-paper /дипломатически документ/, в който се прави остра забележка, че си позволява да работи с фирми, които попадат в забранителния списък. Това е сериозно предупреждение. Вижте как се развиват нещата с АЕЦ-Белене. Който и да е инвеститорът, ще се строи от „Атомстрой”. Т. е руснаците отново са на кяр. Че защо му е тогава на Путин да сваля Бойко Борисов? В ролята си на председател на ЕС, Борисов се извини за политиката, която България е провеждала към Русия и която напълно съответства с принципите и законите на ЕС и НАТО. Това беше върховно падение, което не може да не се оцени от императора на Русия. За това и правителството няма да се удря.
Интервю на Катя Илиева