Според Комисията по петициите към ЕП – становище (2015/2258(INI)) относно прилагането на Конвенцията на ООН, хората с увреждания са актив за обществото като цяло, тъй като то може да се възползва от ценностите и различните умения, които тези лица предлагат.
Но защо за НАШЕТО УПРАВЛЯВАЩО ОБЩЕСТВО хората с увреждания са бреме за същото? И защо за НАШЕТО УПРАВЛЯВАЩО ОБЩЕСТВО държавните служители, служителите на МВР и на съдебната система са значим актив за същото? Тези въпроси задава пред Фрогнюз Райна Михайлова, чиято майка е с увреждания и води дела срещу държавата за незачитане на нейните права.
Служители от социалното министерство, които изготвиха проекта на Закона за хората с увреждания от 01.01.2019 г. ще получават допълнително към своето възнаграждение още 180 лв. и 430 лв., затова, че впечатляващо си свършиха добре работата. Изготвиха проект на закон към който приложиха проформа мотиви с водещ принцип в него: „Нищо за хората с увреждания” От 01.01.2019 г. 350 000 хора с увреждания няма да получат нищо допълнително както се хвали социалният министър.
Заложените разпоредби съответстват на изискванията на Конвенцията и по-специално на нейния чл.28. Подходящ жизнен стандарт и социална закрила. По нов начин се определя месечната финансова подкрепа на основата на линията на бедността.
2/ Проект на закон за хората с увреждания:
Чл. 70. Финансовата подкрепа за хората с увреждания се състои от два компонента:
1 месечна финансова подкрепа, съобразно степента на увреждането;
2 целеви помощи, съобразно вида на увреждането.
Чл. 71. Право на месечна финансова подкрепа по чл. 70, т.1 имат хората с трайни увреждания над 18-годишна възраст, както следва:
-от 50 до 70,99 % степен на увреждането в размер на 10 % от линията на бедност;
-от 71 до 90 % степен на увреждането в размер на 15 % от линията на бедност;
-над 90 % степен на увреждането в размер на 25 % от линията на бедност;
-над 90 % степен на увреждането с чужда помощ, които получават социална пенсия за инвалидност в размер на 57 % от линията на бедност.
И в същото време четем в допълнителните разпоредби:
§ 17. (2) (в сила от 01.01.2019 г.) Всички издадени и влезли в сила индивидуални административни актове до 01 януари 2019 г. за отпускане на месечни добавки за социална интеграция за транспортни услуги, за информационни и телекомуникационни услуги, за обучение, за диетично хранене и лекарствени продукти и за достъпна информация и отпусната с начална дата до 31 декември 2014 г. и изплащана на основание заличеното изречение второ на чл. 101, ал. 3а от Кодекса за социално осигуряване, социална пенсия за инвалидност, считано от 1 януари 2019 г., се трансформират във вид на месечна финансова подкрепа.”
Т.е. 350 000 хора с увреждания от 01.01.2019 г. няма да получат нищо, защото техните доходи са европейски. Е как Ви се струва?
Ние изпратихме становище по проекта на закона за хората с увреждания:
„30 Предлагаме в чл.75 т.1 да се добави независимо от дохода на лицето с увреждания
31 Предлагаме в чл.75 да се добави т.2 месечна компенсаторна финансова подкрепа на лицата с увреждания с доход под 120% от прага на бедността. Съответно предложената от Вас т.2 става т.3
31 Предлагаме чл.76 да има следното съдържание:
(1) Право на месечна финансова подкрепа по чл.75 ал.1 имат хората с увреждания над 18-годишна възраст независимо от техния доход както следва:
32 Предлагаме в чл.76 да се въведе ал.2 със следното съдържание :
(2) Право на месечна компенсаторна финансова подкрепа имат всички хората с увреждания над 18 годишна възраст с доход под 120% от прага на бедността
33 Предлагаме в чл.76 да се въведе ал.3 със следното съдържание :
(3) Месечна компенсаторна финансова подкрепа се явява допълнителен размер финансови средства и за всяко лице с увреждания е различна
34 Предлагаме в чл.76 да се въведе ал.4 със следното съдържание :
Разполагаемият доход на лицата с увреждания за подходяща храна, облекло, лекарства и други, даващ им определено ниво на жизнен стандарт не може да бъде под размера на 120% от прага на бедността.”
Служителите от социалното министерство не ги приеха. Справка с предложения:
Предложенията по чл. 75 и 76 не са приети поради отсъствието на доходен критерий при определяне на финансовата подкрепа по реда на този закон. Бюджетът не позволява обезпечаване на месечна компенсаторна финансова подкрепа като допълнителни финансови средства.
Бюджетът не позволява на управляващото общество да подпомогне хората с увреждания да получат подкрепа в три насоки: social security ; income security ; financial support, част от Социалната политика на Европейския съюз и споделената компетентност на държавите-членки в тази насока, съгласно чл. 4, параграф 2, буква б) от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС). Съгласно чл. 153, параграф 1, букви в) и и) от ДФЕС, за постигане на целите по чл. 151 от същия договор, сред които и осигуряването на подходяща социална закрила и борбата с изключването от социалния живот, Съюзът подкрепя и допълва дейности на държавите-членки в тези области. Явно защото ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ СА бреме за това управляващо общество, а бюджетът е необходим да се раздава, за да се пази корупцията в България.