По-високи налози може да има за старите автомобили от следващата година у нас. Това стана ясно при разглеждането на пакета от данъчни закони на Тристранния съвет вчера. Страната ни е сред първите в Европа по стари автомобили.
Регистрираните леки коли през 2017 г. у нас са 3,4 млн. Това показват данните на Евростат.
От тях 50% са автомобили на възраст над 20 години. 35% са произведени преди повече от 15 години. 10% са на възраст до 10 години. И едва 5% от колите са нови.
Данъкът за автомобилите ще се определя както и досега – от мощността на превозното средство и екологичната оценка.
Облекченията, които досега са ползвали всички собственици обаче, ще отпаднат за някой от тях. Отстъпка в данъка ще има за автомобили със сертификат над "Евро 4" – това са колите, произведени след 2005 г.
А собствениците на произведените по-рано вече ще плащат пълния размер на налога.
Отпада облекчението и за автомобили с катализатор.
По първоначални изчисления, след приемането на промените, налогът за колите, които са над 15 години, ще е по-висок с близо 30%.
А за автомобилите, които са със сертификат над "Евро 4", ще се плаща с около 20% по-нисък данък.
Според Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили не трябва да се спекулира с думата „поскъпване”, защото данъкът за един автомобил от 1994 г. ще се увеличи с около 9 лв. Автомобилът е ангажимент и отговорност, за да сме в безопасност и да сме екологичини, трябва да се инвестира, смята Цанева.
Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, контрира, че увеличението ще е по-голямо, ако се вземат предвид и по-мощните автомобили. По думите му решения за данъците се взимат от хора, които не ги плащат, а увеличението е абсолютно ненужно. Срещу тези данъци трябва да видим нещо – нови пътища, по-малко задръствания, повече места за паркиране, коментира Радков пред bTV.