Цензура на регионалните медии се осъществява най-често чрез сключване на договори за информационно обслужване с местната власт. Тази политика на кметовете се е превърнала в правило, а не в изключение. Така се предпазват не само от критики, но и от реални разкрития на злоупотреби.
Студент по Социология в Югозападния университет „Неофит Рилски“ е направил интересно проучване, свързано с медиите в Благоевград, което сподели с Фрог нюз. Младият мъж си е направи труда да разучи кои медии получават месечно възнаграждение от общината в Благоевград. С тези медии кметът Атанас Камбитов сключва договори за информационно обслужване, чрез създадено с тази цел общинско предприятие.
Кметът Камбитов популяризира дейността си като всеки ден залива пощите на медиите с прессъобщения, които те трябва да публикуват. На практика всички, които имат договор с общината не смеят да напишат никаква критична дума срещу кмета или общинската администрация. А това означава, че са цензурирани и така на практика не се отразяват всички гледни точки, а медията не може да бъде обективна и безпристрастна. В същия момент други медии в Благоевград, които дръзнат да пишат критичен материал срещу властта моментално са атакувани по различни начини.
В проучването си студентът разбира, че има много оплаквания от политически партии и граждани, които са пускали сигнали за нередности в общината до различи медии, но те не ги отразяват, с обяснението, че имат договор с кмета Камбитов.
Така се губи свободата на словото в регионалните медиите, а от там и в националните, защото няма шанс проблем или сигнал да бъдат огласени. В резултат точно на тази политика (Благоевград не е изолиран случаи и в други общини, като Русе например, цензурата е факт) през последните години медийната свобода в страната непрекъснато се влошава. От 36-та позиция, която заемаше България в годишна класация по индекса за свобода на словото, днес тя е на 111-то място в света от общо 180 държави. България е не само след всички държави-членки на Европейският съюз, но и след всички държави от Западните балкани.
Фрог нюз потърси информация и кои са медиите или фирмите техни собственици, които имат сключени договори с Община Благоевград и какви суми са получили. „Благоевград фест“ ЕООД е общинското дружество, създадено с цел разпределяне на средства със сключени договори с медии. Това общинско дружество всъщност има договор за медийно обслужване на кмета и администрацията на стойност 200 000 лева от общинския бюджет, които разпределя към медиите в региона. Данните, които получихме неофициално показват, че почти всички не биха си позволили да кажат гък, защото това са средствата, с които издържат медиите си.
· Онлайн изданието struma.com е с договор за близо 7 000 лева.
· „Труд медия“ ЕООД - 11 500 лева.
· РРС Благоевград 2 000 лева.
· „Бранд медия“ ЕООД 23 500 лева.
· „Елфи М“ ЕООД 3 000 лева.
· „Топ медия прес“ 11 000 лева.
· „Адвъртайз консулт“ ЕООД 17 000 лева.
· „Кауза про“ ЕООД 9 000 лева.
· „Ай Ес Джи 2014“ ЕООД 22 000 лева.
· „Фокус нунти“ ООД 42 000 лева.
Екип Фрог нюз