Цените на горивата са едно от основните външни предизвикателства пред българската икономика. Средно най-масовият А 95 е поскъпнал с 11 стотинки, дизелът – с 13. Само за месец.
"Всяка година по същото време". Когато говорим за ръст в цените на горивата, обикновено сме свикнали да чуваме това преди началото на летния сезон. Тази година обаче, цените продължават да пълзят нагоре, въпреки че лятото отдавна мина.
„По моя лична преценка допълнителният ръст е от порядъка на 8-10%, което за мен е изненада. Вероятно има някаква спекулация, която е продиктувана вероятно и по политически причини”, казва пред НТ Христо Казанджиев от Българския минен форум. Според него причините са вътрешнополитически.
„При една и съща цена на петрола, цената на дизела 2010 година е около 1 евро, а цената на дизела сега е около 1,25 евро”, казва Казанджиев.
След експертите, идва ред и на статистиката. Ако през октомври миналата година сме зареждали дизел и класическия А95 на почти еднаква цена - малко над 2 лева, през изминалата седмица средната цена на дизела беше 2 лева и 42 стотинки, а на бензина - 2,38 лева.
И докато цените в София са малко под средните в страната, в Монтана твърдят, че са национални рекордьори с техните 2,42 за бензин и 2,50 за дизел.
Всъщност обаче първенците са във Велико Търново с 2,48 за бензина и 2,51 за дизела. Затова там заплашват търговците с бойкот. За да ги принудят да намалят цените по пример от Украйна, щели да спрат да зареждат от бензиностанциите на голяма верига в период от 10 дни. След това, на ротационен принцип, това щяло да се случи и с всички останали.
В Благоевград разликата между бензина и дизела е минимална, но въпреки това недоволството се е настанило и там.
„Както Държавната комисия по защита на конкуренцията, така и фирмата „Лукойл”, която е с доминиращо положение, трябва да излезе и да обясни на хората какви са причините и дали има основание да считаме, че има някаква спекулация”, казва Христо Казанджиев.
По-високи цени на горивата разгневиха и французите. Причината обаче там е държавна политика с еко цел.
От януари 2019 литъра на дизела ще се покачи със 7 евроцента, а на бензина с 4 евроцента, при средни цени в момента. За бензина от евро и 56 цента и евро и 48 за дизела. Във Франция, най-често цените се увеличават в зависимост от покачване на данъка върху горивата. Преди няколко дни правителството реши той да достигне до 60% с цел да се използва повече градския транспорт и да се стимулира употребата на по-екологични начини на придвижване.
В съседна Гърция цените също растат. Бензинджийте предупреждават за поскъпване до 2 евро на литър. Безоловния бензин по гръцките острови на някои места вече се предлага по 2 евро, а дизела по 1,40 евро. Цената на горивата в Гърция е формирана на конкурентен принцип. Възможни са спекулации на пазара на горивата, тъй като липсва достатъчно контрол от страна на властите.