Годишният световен доклад на CISAC дава страната ни като лош пример, заради неефективното прилагане на частното копиране.
Това сочат данните на Световения доклад на CISAC за събраните авторски възнаграждения 2018, който беше публикуван днес. България също присъства в доклада, но в негативен контекст, заради неефективното прилагане на Частното копиране.
“Частното копиране е важен сегмент от компенсациите за авторите, но растежът му е ограничен от липсата на правно прилагане дори в страни от ЕС като България и Словения” – пише в доклада. Причината – сериозната съпротива от мощни потребители – отбелязват от CISAC.
Извън тези притеснителни за страната ни сигнали за възможни предстоящи санкции, заради неприлагането на Европейското законодателство - цифрите са обнадеждаващи.
В световен мащаб приходите от частно копиране са скочили с 28,4% на годишна база и вече достигат 342 млн. евро през 2017г. (в България от частно копиране не се събира нито лев). Събираемостта от частни копия е нараснала с 151% от 2013г. насам.
Компенсациите от дигитални права са се увеличили почти три пъти - с близо 166% за последните 5 години. Тенденция, която се подсилва от бума и нарастващото потребление на видео стрийминг услуги. Въпреки това приходите са далеч под реалното използване, констатира доклада, защото едва 13% от авторските възнаграждения на творците идват от дигитално използване.
Телевизията и радиото остават най-сериозните ползватели на музика с 40,8% дял от събраните авторски възнаграждения. И тук се отчита ръст с 3,2%, въпреки натиска върху тарифите от телевизионните оператори, отбелязва доклада.
Европа е с най-високи приходи от авторски възнаграждения – с 4,349 млн. евро или 52% от световните приходи. На второ място идват САЩ и Канада със скок от 7,2% или 2 123 млн. евро.
“Растежът в приходите показва, че членовете на CISAC придават ново значение и стойност на труда на милионите творци, чиито права защитават в целия свят.” – това заяви генералният директор на CISAC Гади Орон и допълва: “Те реагират на бързо променящата се технология, лицензират цифровите услуги по нови гъвкави начини и обработват трилиони бази с данни. И те се борят за най-добрите условия за лицензиране и възможно най-високи възнаграждения в един свят, където мощните потребители са решени да избегнат или да сведат до минимум справедливото заплащане за труда на милиони творци.”
Европейският парламент подкрепи творците и изпрати съобщение на света, отбеляза от своя страна президентът на CISAC и пионер на електронната музика Жан-Мишел Жар. "CISAC е в основата на битка за бъдещето на над 4 милиона автори по целия свят. Аз съм страстно замесен в тази борба. Европа призна, че е време за промяна: не е приемливо със закон да се защитават големите монополи и да се поддържа системна несправедливост за творците. Сега има послание, което трябва да достигне и до останалата част от света. То трябва да бъде чуто и последвано и от останалите правителства.”