Стига с тези твърдения за революция, за болшевизъм, за крайности и така нататък. Няма никакви нови правомощия - детайлизираме действащите правомощия.
Така каза по БНР шефът на правната комисия Данаил Кирилов по повод внесения от него законопроект за промяна в антикорупционния закон, която дава нови права на Пламен Георгиев. Част от тях са свързани с това да го вози и охранява НСО, подчинените му да са с маски, да привикват хора, сроковете на проверка да са дълги, а според доста юристи - безконтролни и безкрайни.
Затова пък общинските съветници се изваждат от списъка на лицата, заемащи висши публични длъжности. За тях така отпада задължението да декларират имуществото си и конфликт на интереси.
"Голям е броят на общинските съветници. Те са около шест хиляди заедно с другите лица, които заемат висши длъжности. Става един огромен кръг. Те ще се проверяват на всички други основания, но няма да подават декларациите във вида, в който ги подават другите задължени лица в Закона за местната власт и местното самоуправление. Те и там подават декларация, няма да подават тази встъпителна декларация, която е за лицата, заемащи висши длъжности", каза Кирилов.
Съветниците са най-големият брой пряко избираеми във властта хора - около 5400 души. Това са кадрите, вземащи решенията за управлението на всички 265 общини в страната. Кирилов каза още, че не се дават нови права на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ). "В предложенията присъстват помощни и допълващи функции, които имат в голяма степен полицейски характер дотолкова, доколкото да облекчат работата на КПКОНПИ във взаимодействието й с органите на МВР. Сега го казваме изрично, за да няма колебания и интерпретации“, каза Кирилов относно идеите, включващи и използването на маски и принудително довеждане на хора.
Според него няма никакви нови правомощия на комисията, а само се детайлизират действащите такива. Кирилов обясни и защо шефът на комисията трябва да ползва кола и охрана от НСО. "Предложили сме го с оглед смисъла и значението. Това е антикорупционен орган, който извършва множество процесуални действия. Това са действия, които са срещу силните. Пазим го от всички. Има правила кога влизат в сила норми, които касаят изменения в бюджета. Ако има проблем и не е обезпечена финансово, тя би могла да влезе в сила в следващ бюджет, когато има обезпечени такива средства", каза той.
Той обясни и защо се налага втори законопроект по тези теми, след като вече бяха приети промени в закона, според които процедурата за отнемане на имущество може да продължи дори ако обвиняемият се окаже невинен. "Сега започва обсъждането и дебатите. Затова разделихме двата законопроекта - този, който изисква решение на въпроса във времето, е отделен и вече е преминал на първо четене. А този, който е с отделните детайли по прилагането на действащия закон, обхваща една по-цялостна ревизия и той ще се движи с нормална законодателна скорост и не изключва обществено обсъждане - и в комисията, и с всички заинтересовани", каза Кирилов.
Няма да има вечни проверявани - каза още Кирилов. Той посочи, че в проекта пише, че максималният срок е 3 години. Но на питане - че практиката на Комисията е да иска предварителни запори и това не прави ли дори този срок огромен, ако накрая проверяваният се окаже редовен, Кирилов отвърна, че това не било така. Моментът бил "оптимален във времето", а сроковете били индикативни за предстоящото обществено обсъждане, т.е. "биха могли да бъдат и още по-кратки".