Изминалата 2018-а беше доста наситена със скандали. Най-ярко мога да отразя ситуацията например с Българската агенция по храните и казуса с животните в Странджа.
Те са абсолютно учебникарски пример как едно правилно управленско решение, а именно ограничаване на щетите и налагане на карантина, се прави по толкова неумел начин и при липса на толкова много информация и комуникации, че на финала се превръща в истинска катастрофа.
Това каза за БНР PR-експертът Любомир Аламанов - един от създателите на платформата „Център за анализ и кризисни комуникации“ в обобщение на кризите в комуникациите през изминалата година.
„За съжаление, голяма част от хората, които ни управляват, все още функционално не разбират важността на комуникациите в днешен ден. Хората се промениха. За последните няколко години социалните мрежи и целия нов начин на комуникация в интернет не само доведе до научно-техническа революция, а до качествена промяна в самото съзнание на хората. Хората станаха активни потребители на истинска информация. Когато тази информация липсва, се създава т. нар. информационен вакуум. Ако управляващите не запълнят информационния вакуум със смислена, полезна, добра, обучаваща информацията, хората си го запълват сами с всякакви лудости и глупости, които чуят или си измислят. Затова оттук нататък ще е все по-важно информационните кампании – добрата, правилна навременна комуникация, за да не се пораждат кризи от иначе правилни управленски решения“.
Той коментира и изказването на зам.-министър на правосъдието за промените в Наказателно-процесуалния кодекс, че т.нар. тайни арести са само за непослушни деца: „Това е абсолютен пример на управник, който не разбира на кого говори, с кого говори. Може би има някаква задача - да защити някакъв закон или някакво предложение - и за пореден път обижда хората, все едно сме някакви крепостни селяни и все едно нещо насила правим, насажда презумпция за виновност – нещо, което е недопустимо. Вече видяхме един вицепремиер как за непремерени приказки и безумна комуникация си тръгна. Явно в скоро време може би на някой заместник-министър ще му дойде времето“.
Добрите примери в комуникациите почти не се виждат, защото добрата комуникация не поражда кризи, изтъкна експертът, който отличи реакцията на екипа на столичния кмет Фандъкова, намерил начин да разговаря с хората, които имат бизнеси по ул. „Граф Игнатиев“.
Според Аламанов предстоящата година ще бъде „доста интересна“ в сферата на комуникациите заради предстоящите избори. Той е впечатлен от неумението на политиците да поднасят извиненията си.
„За европейските избори това ще бъде много важна година, защото цяла Европа е разтърсена от доста случки и събития, а популистката вълна се надига. За съжаление, част от европейската администрация не успя отново да комуникира добре проблеми като миграцията, като Брекзит… и в липсата на тази комуникация се настаниха много удобно популисти, които казаха, че имат веднага готови решения. Силно се надявам, че някои партии, които казват, че не харесват Европейския съюз, ще бъдат последователни в своята позиция и няма да се кандидатират за евроизборите“, коментира още той.