Въпреки, че става въпрос за частна българска и държавна либийска компания, ние считаме, че става въпрос за частен спор и Либия се опитва да ескалира казуса до държавно ниво. Направено е запитване до панамският регистър за статутът на плавателния съд, който в момента е извън българските териториални води.
Това заяви министърът на транспорта Росен Желязков пред БНТ.
Компанията "Булгаргеомин" е упражнила морската ипотека, която е учредена, или поне документите сочат, че е учредена в Гърция. Корабът в края на 2017 г. първоначално е арестуван, в последствие му се забранява плаването, докато траят процедурите през частен съдебен изпълнител. Това каза в сутрешния блок на БНТ министърът на транспорта Росен Желязков по повод казуса, при който български кораби са заплашени да бъдат задържани на либийски пристанища заради съдебен спор за собствеността на либийски танкер, престоял две години на пристанище Бургас.
Няма съдебно решение защото става въпрос за извън съдебно основание и имаме участие на ЧСИ. Когато частен съдебен изпълнител възбрани нещо, тогава всяка държавна институция трябва да съдейства. Морска администрация действа в рамките на нормите, каза министърът.
Два пъти консула на Панама в Пиреа е потвърдил, че има вписване в панамския регистъра на кораба. Морска администрация направи ново запитване до панамският регистър, за да имаме официална позиция какъв е статутът на кораба.
В момента се намира на 20 мили от Созопол, извън териториалните води на България, но защо стои там не е изяснено като причина, заяви Желязков. С оглед на очакване на отговора от Панама по отношение на флага ще има някакво развитие. Въпреки, че става въпрос за частна българска и държавна либийска компания, ние считаме, че става въпрос за частен спор и Либия се опитва да ескалира казуса до държавно ниво. По думите му темата е придобила дипломатически оттенък, поради което и говоренето е политически целесъобразно.
Имаме и търговски и дипломатически отношения с Либия. През 2003 г. компанията „Булгаргеомин“ е изгонена от Либия по неясни за нас причини, обяви Желязков.
Относно промените, които се въвеждат за международните шофьори, министър Желязков коментира, че има разделение на централни и периферни държави в ЕС. Имаме общи интереси с периферни страни, за които всички тези ограничения касаещи международните шофьори ще бъдат проблемни. Транспортният бранш не е сам за себе си, това е комплексна услуга и ще има последици и за други браншове.