ГЛАСЪТ


Някак русофобско е Синода да канонизира Дякона, а и ченгетата не дават

9 10576 20.02.2019
Някак русофобско е Синода да канонизира Дякона, а и ченгетата не дават
БГНЕС

Васил Левски имал в биографията си петно – убил дете. Този аргумент изтъква всеки път Светия Синод, когато стане дума Твоят един син Българио да бъде канонизиран. Сиреч, БПЦ подчертава със синьо тези изречения в биографията на Апостола, което го прави неподходящ за приставката Свети.


Всъщност за Синод, пълен с агенти на Държавна сигурност, е логично да отхвърли Дякона.

 

От 1852 до 1854 г Васил живее в метох. Учи църковно пеене и богослужение при Райно Попович. През лятото на 1858 г. Приема монашество и е ръкоположен за такъв с името Игнатий в Сопотския манастир. През следващата 1859 г. Пловдивският митрополит Паисий го ръкополага за йеродякон в църквата „Света Богородица“ в Карлово. Три години е такъв, а след това поема пътя на революционната борба.

 

„Детето“, което Левски убил в Ловеч, защото се разкрещяло с цел да го издаде било на… 23-24 години и бил дълъг кат върлина, според свидетели и негови роднини. Това Светият Синод няма как да не знае. Още повече, че много от сведенията се пазят в Троянския манастир (там Левски често се укривал), където патриарх Неофит обича да ходи.





Освен това Дякона е воин. Воин в името на Христовата вяра и свободата. Но нали именно Христос проповядва през целия си живот именно стремежа към свобода и отхвърлянето на всякакви наложени подчинения и робии? И това българските митрополити би следвало да знаят по-добре от всички.

 

Не като воини герои, а като мъченици за вярата почитаме св. Димитър Солунски, св. Мина, св. Теодор Тирон и св. Теодор Стратилат, св. Георги и още много други.

 

Свети великомъченик Георги Победоносец е един от най-тачените светци, мъченик за Христовата вяра. Той е почитан и от източните, и от западните християнски църкви, а също така и от Исляма. Той е бил войник и офицер в Римската войска. Под меча му са паднали десетки жертви. Обезсмъртен е в мита за Свети Георги и ламята. Свети Георги е покровител на Англия, Канада, Португалия, България, Грузия, Сърбия, Черна гора, Литва, Каталуния и др. По времето на император Диоклециан е убит, защото защитавал християнската вяра.

 

Св. Михаил Войн е по произход българин. Роден е в гр. Потук (вероятно днешен Батак) и е живял навярно във времето на цар Св. Борис-Михаил. Бил е командир на дружина във византийската войска. Очевидно не се е занимавал с благотворителност…

 

Самият Св. княз Борис I Михаил е български владетел, който налага християнството и въвежда славянската писменост в България. Той управлява от 852 до 889 г. и отново за кратко през 893 г. Водил е не една война, станал е причина за много убити воини и мирно население.

 

Свети Димитър Солунски е заемал висок военен пост, участвал в множество сражения.

Свети Теодор Стратилат. Бил е офицер в римския гарнизон в град Хераклея Понтийска. Също воювал доста през военната си кариера.

 

Ами Свети Александър Невски? Нали той побеждава Тевтонския орден в битката на Чудското езеро. Бил жесток и рядко взимал пленници. Но е патрон на руския император Александър II, прославил се с Руско-турската война, довела до нашето Освобождение.

 

Левски е бил в много отношения по-велик воин от някои от споменатите светци. Защото е бил сам, проповядвал е христовата вяра и работил за освобождението на онеправданите свои събратя и сестри в поробена България. Какво по-свято дело от това? И понеже тук-там се прокрадва условието да е сътворил и някакво чудо, да кажем: да повдигнеш духа, упованието и надеждата на един поробен народ не е ли велико чудо? Няма по-висша мисия от тази, няма по-голямо доказателство от резултатите от неговата апостолска мисия.

 





 

Да не би ченгетата, които всеки път обграждат патриарха в църковните служби на големите български празници, да му нашепват отровни слова срещу Апостола? Би било логично, спомняйки си единствената присъда, която Дякона е отреждал за предателство, кражба, малодушие и отказалите да помагат на народното дело и тя е смърт.

 

А може би Руската православна църква не разрешава канонизирането на Левски заради писмото му до Каравелов, в което пише: Баьо Либене, дочувам, че ти и оная лудетина Ботьова сте решили да докарате миризливия казашки бутуш в Булгарско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките. 25.VIII.1872 г.

 

Някак русофобски звучи и не е политическо коректно...

 

Димитър В. Стаменов

 

(Изразеното мнение от автора е негова лична гледна точка. Фрог нюз ще публикува и други мнения.)


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама