Под обществения натиск в типичния си стил ГЕРБ се отказа от намерението си за пълна амнистия на задълженията на Мюфтийството и реши да премине към план Б – формално да не опрощава вземанията със специален закон, а просто да продължи да не ги събира. Това заяви в интервю за Фрогнююз юристът Даниел Божилов от НПО „Ние, гражданите” и от „Коалиция за Теб, България”.
Г-н Божилов, не е ли парадоксално кворумът в парламента да се крепи на ДПС и ГЕРБ?
Не. Всъщност това, че кворумът се крепи от ДПС дори не е парадокс или изненада. Ние от години говорим за тайната коалиция „ГЕРБ-ДПС“, която с всеки изминал ден става все по-явна. През цялото управление на Борисов, той винаги по важните за него или за ДПС теми е получавал подкрепа от тази партия. Ако погледнем назад още от първия кабинет Борисов до момента, всички важни лобистки закони се приемат основно с гласовете на ДПС и ГЕРБ. Тази симбиоза прекрасно се вижда в извънредното законодателство, което позволи разграбването на КТБ. Аз съм присъствал на обсъжданията на всички изменения по тази тема. Всъщност да се говори за обсъждания е несериозно, защото такива никога не е имало. На депутатите в комисиите са спускани някакви текстове, които се приемат веднага и без абсолютно никакъв дебат. Повечето от тези депутати дори и не са ги чели, да не говорим, да са ги разбирали. Това е ясен знак, че те са писани някъде навън и са съгласувани на най-високо ниво с Борисов. Когато в Лондон му поставиха въпроса: „Дали като се погледне в огледалото вижда Пеевски?“, той се направи на обиден. Но истината е, че ГЕРБ и ДПС са като скачени съдове. Единствената причина тази коалиция да се крие и да не излиза на светло е, че ако официално ГЕРБ управлява с ДПС, ще загуби голяма част от електората си. А и няма да може да се развява плашилото - ако не ме изберете мен, ще дойдат БСП и ДПС. В случая истината е наполовина. Защото ДПС не е излизало от властта и си управлява съвсем спокойно чрез своите кадри в тази неофициална комисия. Този вариант дори ги устройва по-добре, защото няма нужда да носят абсолютно никаква отговорност. Не, че до момента някой им я е търсил.
Какво цели Марешки с напускането на парламента?
Обявеното излизане на партията на Марешки от Парламента може спокойно да се впише в графата „политически трик“. Или поне опит за такъв. За всички, както и за самия Марешки е ясно, че тази партия е на доизживяване и няма и най-малък шанс да влезе отново в Парламента. Въпреки че официално не е в управлението, нейната роля на патерица на ГЕРБ е очевидна. За целия период на престоя си не са свършили нищо смислено, освен да осигуряват кворум, когато се наложи, и от време-на време да играят ролята на контролирана опозиция и да отправят известни критики към управлението, за да се измести фокусът от основните проблеми.
В тази връзка Марешки ясно е видял, че излизането на БСП от Парламента е силно подкрепяно от обществото и по тази причина той е решил да се опита да вземе нещо от протестния вот анти ГЕРБ, който става все по-ясно изразен.
Главният мюфтия каза, че може да има ново Косово в България. Защо тогава ГЕРБ "разсрочи" етническия мир и националната сигурност?
Всъщност под обществения натиск в типичния си стил ГЕРБ се отказа от намерението си за пълна амнистия на задълженията на Мюфтийството и реши да премине към план Б – формално да не опрощава вземанията със специален закон, а просто да продължи да не ги събира.
Всъщност тази политика по отношение на богоизбрани от НАП и Горанов я гледаме вече години наред. В България данъкоплатците са два вида, обикновени, които се гонят и преследват дори за дребни суми от по няколко лева и привилегировани, които не се безпокоят по никакъв повод и от тях задълженията им не се търсят.
Мюфтийството е само един от тези привилегировани данъкоплатци. Техният дълг на фона на останалите в тази група, които дължат над 16 млрд. на бюджета, респ. на българските граждани наистина е малък, както се изрази министър Горанов.
Изказването на Главния мюфтия Мустафа Хаджи обаче ни връща във времето от началото на прехода. Още от 1989 г. развяването на етническата карта е характерен инструмент на организациите около ДПС. Тя винаги се вади и размахва когато наближават избори или когато хората на Доган и Пеевски се борят за поредните привилегии и индулгенции. В случая имаме натрупването на двата фактора. От една страна годината е изборна и в нея ще се проведат два, а доста вероятно и три избора. От друга страна, са налице много тежки и сериозни проблеми на самия Пеевски, който е един от двигателите на финансиране на ДПС. Върви процедурата „Магнитски“ и по всичко личи, че опитите за политическо лобиране тя да се прекрати, са неуспешни. Наскоро тръгна и дело по Закона RICO срещу депутата на ДПС, което е поредният сериозен удар както по него, така и по влиянието на ДПС. Така че ваденето на заплахите за разрушаване на етническия мир изобщо не са неочаквани. Всъщност тези изказвания и на Хаджи, и на Йордан Цонев и други представители на ДПС в съпоставка с времето, по което беше разиграна кампанията за опрощаване на дълговете на Мюфтийството, целят да мотивират и мобилизират техния електорат по познатата схема – гласувайте за нас, че иначе за вас ще стане страшно.
На изборите предстои да видим тази претоплена манджа какъв резултат ще даде. Защото за избирателите на ДПС е все по-видна огромната пропаст, зейнала между тях и лидерите на партията. Не случайно на последния им конгрес беше поставен въпросът: „Как така се получи, че върхушката на партията се е обогатила значително, а техните избиратели живеят в мизерия и реално положението им не само не се е подобрило, а напротив.
Учуден ли сте, че Спецсъдът е издал най-много разрешителни за ползване на СРС-та?
Едва ли има място за изненади, че Специализираният съд е издал най-много разрешения за ползване на Специални разузнавателни средства. Този съд, както и прокуратурата към него, беше създаден от ГЕРБ, за да може да бъде контролиран. Съставът му беше попълнен в голяма степен от квотата на Цацаров, като там намериха удобен пристан и трамплин за израстване множество прокурори. И е нормално да обслужват исканията на колегите си от Специализираната прокуратура.
Отделно от това, което виждаме, този съд и прокуратурата около него, се използва и като бухалка срещу неудобните опоненти. А това предполага тези неудобни опоненти да бъдат държани на „къса каишка“ и да не остават без наблюдение, защото само така срещу тях може да се спретне някакво обвинение при нужда.
Тези тенденции са изключително опасни, защото се преминават всякакви допустими граници. Но това се случва и ще продължава да се случва, защото липсва сериозна реакция на обществото. Виждате наскоро Председателят на ВКС в едно свое изказване отбеляза, че България върви към авторитарен режим, нещо което е видно от всички, но от това негово изказване не последва никаква обществена реакция.
Изненадан ли сте от номинираните кандидати за новата ЦИК?
Изборните правила и ЦИК, който ги прилага преди избори винаги става гореща тема. Парламентарно представените партии по традиция променят изборните правила в последния момент, а в настоящия случай ще имат възможността да променят и състава на ЦИК. Разбира се, в тази ситуация всеки се опитва да извлече някакво предимство от създалата се ситуация, че да си гарантира по-добър изборен резултат.
В случая няма големи изненади по отношение на номинираните кандидати. Всички партии залагат на сигурното и предлагат верни на партията лица.
Обществена тайна е, че в България по време на изборите се извършват множество нарушения. Като се почне от купуването на гласове и се свърши с фалшифицирането на изборни протоколи. Доказателства за тези неща са изнасяни многократно, но реакция никога не е имало. Защото това в една или друга степен устройва големите играчи в изборите и за това те се стремят да имат възможно най-много верни хора в ЦИК.
В тази връзка не е изненада, че БСП заменя почти всички свои членове с нови. Предвид резултатите от последните избори е нормално БСП да са недоволни от своите, защото явно не са защитили достатъчно добре интересите им.
При ГЕРБ положението е подобно. Но техните действия са в противоречие с излаганите от Борисов мотиви да не се пипа ЦИК, а именно защото в изборната година подмяната на членовете на ЦИК с неопитни лица може да създаде големи проблеми.
След като обаче Борисов беше принуден да даде заден във връзка с промените в Изборния кодекс и изтичащия мандат на стария ЦИК виждаме, че ГЕРБ отново залага на доверени лица, за сметка на тези, които според Борисов са натрупали достатъчно опит.
Интервю на Даниела Николова