Много приказки и популизъм се изговориха при приемането на Антикорупционния закон, който според управляващите бе създаден уж с добри намерения, но по същество се превърна в удобна бухалка, особено, когато има кой да го прилага по поръчка.
Неяснотата му създава предпоставки за тълкуване и прилагане на материалноправни норми по принципи и правила за оценка и анализ към проверяваното лице, според това дали е е от тези, които надигат глава срещу властта или е наш човек.
С приемането на ЗПКОНПИ се възприе Декларациите за имуществено състояние на лицата по чл.6 от ЗПКОНПИ, или наричани по долу - новодомци, да се приемат, проверяват и анализират от КПКОНПИ. В тази връзка, всички тези лица подадоха и подават своите деклараци за имуществено състояние в КПКОНПИ.
Комисията има задължението да проверява и анализира всички подавани декларации за имуществено състояние пред нея и при констатирано несъответствие от над 20000 лева, съответно, да образува проверка. Безспорен е фактът, че всички тези лица подават своите декларации и обявяват своето имущество по цени обявени в притежаваните от тях писмени - официални и частни документи на цената, която е посочена в тях, както и законните приходи за придобиването им. Пресни примери са декларациите на Пламен Георгиев-Терасата и Антон Славчев-Балкона.
Идентични са и декларациите на всички новодомци от Апартаментгейт. Сега, при така възникналият скандал, какви биха били деиствията на КПКОНПИ? Да предположим, че бъде образувана проверка по чл.43 от ЗПКОНПИ срещу тези лица на имущественото им състояние и за произхода на паричните средства, с които то е придобито. Служителите на Комисията ще приемат правилата разпоредбите на чл. 44 от ЗПКОНПИ /ползване на информация от официални база данни и регистри/.
Това означава, че всяко придобито недвижимо и движимо имущество от Новодомците ще се оценява и възприема с цена на придобиване - цената, отразена в документа, с който вещните права на собственост са прехвърлени от продавач на купувач, т.е. по нотариалните актове и действащите данъчни оценки без значение, кой може да ползва барбекюта и сауни на общите части от сградите. Цифрите в нотариалните актове на Пламен Георгиев ги видяхме. Те не съответстват нито на пазарните цени, нито на данъчните оценки. Естествено, че ще бъде така. Иначе, откъде ще докаже произход на действителните си разходи по закупуването на имотите. По подобен начин ще постъпят и от НАП.
Именно тук проличава двойният аршин на КПКОНПИ. В същия този закон – ЗПКОНПИ, но в производството по конфискация на имуществото придобито по престъпен начин в чл. 148 от ЗПКОНПИ е заложило друг принцип на оценка и анализ на придобито движимо и недвижимо имущество на проверяваното лице, а именно: по пазарна стойност .
В направената по-горе съпоставка се разкрива един порочен, неправилно систематизиран закон и се проявява безумието на законотворчество, неподчинено на основните правила и норми за създаване на нормативни актове в нарушение на морала, изграден и съществуващ в обществото ни.
От една страна, в производството по проверка на имущественото състояние на новодомците по чл.43 от ЗПКОНПИ, имуществото им ще бъде оценено на база действителна цена на придобиване, отразена в нотариалните актове и др. документи за покупко - продажба/ фактури, договори/, а от друга, в производствопо по конфискация - имуществото на неудобните проверявани граждани ще бъде оценено на пазарна стойност.
В първия случай, Комисията, в доклада си по чл.45 от ЗПКОНПИ, ще извърши оценка и анализ на имуществото на властимащите по действителна цена, отразена в нотариалните им актове, а във втория - с Решението си за предявяване на иск за конфискация ще оцени имуществото на проверяваното лице по пазарни цени и няма да приеме обичайните правила и процедури определени в данъчното законодателство, като такива, регулиращи обществените отношения в тази област / движение на парични цени, отчитане цена на придобиване и цена на очуждаване/.
С приемането на тези правни норми държавата създава двоен аршин за правораздаване спрямо властимащите и гражданите на Републиката и упълномощава един държавен орган - Комисията - да наложи тези дискриминационни норми. А Комисията вече многократно ни показа, че за едни тълкува закона по един начин, а за други по съвсем различен. Зависи единствено, от коя страна на барикадата е човекът.
Така сътвореното БЕЗУМНО ЗАКОНОТВОРЧЕСТВО от страна на Народното събрание и двоиният аршин на държавата в лицето на Комисията ще се прояви и в бъдещи периоди като тази порочност ще онагледя със следните примери:
Ако в момента едно властимащо лице бъде проверявано от Комисията, относно имущественото му състояние по подадената от него имуществена декларация, всички имоти ще бъдат оценени и анализирани по действителната им стойност, отразена в нотариалните актове и договорите за покупко-продажба.
Ако имуществото на същото това властимащо лице, но в друго си качество - вече като обвиняемо лице в производството по конфискация, бъде оценено от Комисията, то това ще се извърши на база пазарни цени.
Налице е безспорно въведено с правни норми „ раздвоение на личността" от страна на Комисията. От една страна, едни и същи недвижими имоти да ги анализира и приема за придобити по действителна цена, отразена в нотариалните актове в проверката на декларацията за имуществено състояние, а от друга страна - същите тези имоти да приема, че са придобити по пазарни цени, в производството по конфискация.
Считам, че тази двойственост ще се наблюдава например при Елена Йончева, Цветан Василев и други, въпреки че историята на Комисията познава и други деформации и тълкуване на закона, спрямо личността на проверявания субект – проверката на Цветан Цветанов, Цецка Цачева и други властимащи. Как ли биха завършили тези проверки ? Именно с прилагане на тази двойственост ???
Такава изроденост и деформация в дейноста на Комисията историята познава и наблюдава и в случаи, когато същата въприема констатациите на органите по приходите за верни и правилни, а в други производства, включително към граждани и бизнесмени, заявява дори в съдебна фаза, че няма и не следва да се съобразява с тези констатиции и има правото да изгради собствени хипотези, неподкрепени с писмени доказателства.
Сега разбирате ли, защо всички Новодомци се натискат да бъдат проверявани и са готови да излязат в отпуск?. Корупцията ще проверява корупцията, чрез приетия от управляващите закон за Антикорупция.
Адвокат Атанас Черногорски за Фрог нюз