Липсва изчерпателна и трайна законова уредба на прилагането на подхода на многогодишно и ориентирано към резултати бюджетиране, която да унифицира процедурите по съставяне на държавния бюджет и съществуващата практика на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити.
Това е един от изводите на Сметната палата, които се съдържат в доклада за резултатите от извършения одит на изпълнението по бюджета на Министерския съвет (МС) за периода 01.01.2009 г. до 31.07.2009 г. Одитът беше възложен на Сметната палата от 41-вото Народно събрание с решение от 20 август 2009 г.
В документа се казва още, че Министерският съвет съставя за първи път програмен и ориентиран към резултатите бюджет за 2009 г. Не са спазени напълно изискванията на Министерството на финансите поради липсата на опит в програмното бюджетиране и недобра организация за осъществяване на бюджетната процедура. Допуснатите пропуски и недостатъци при съставянето на програмния бюджет водят до проблеми при неговото изпълнение и отчитане.
Според доклада на Сметната палата програмният бюджет на Министерския съвет за 2009 г. е съставен на базата на съществуващата организационна структура. Бюджетът е формално разпределен по програми, адаптирани към функциите на структурните звена от администрацията на Министерския съвет. При съставянето на бюджета в програмен формат е допуснато смесване на определените продукти/услуги с очакваните резултати, функциите и дейностите на структурни звена. По програма „Определяне и осъществяване на вътрешната и външната политика на Република България" няма дефинирана цел. По програма „Координация и контрол на националните политики" целите са формулирани общо и неясно. По програма „Администрация" определените цели не съответстват изцяло на нормативно регламентираните функции на общата администрация.
В разпространеното до медиите съобщение на Сметната палата се уточнява, че обект на одит са четири програми по програмния бюджет на МС. Към политика „Определяне на националните приоритети и координация на политиките" са включени две програми - „Определяне и осъществяване на вътрешната и външната политика на Република България" (Програма 1) и „Координация и контрол на националните политики" (Програма 2). Другите две одитирани програми са „Национален компенсационен жилищен фонд" (Програма 6) и „Администрация" (Програма 8).