Три са версии за трагичния инцидент с малкия самолет, който се разби край Ихтиман и доведе до смъртта на двама души. Машината е загубила височина заради човешка грешка, влошено състояние или технически отказ.
„На височина 60-80 метра по данни на очевидци, които са го наблюдавали, самолетът започва рязък завой наляво. В следващия момент се срива и прави три витки към земята, казва Христо Христов от Специализирано звено за разследване на авиосъбития.
По информация на bTV до около преди година злополучният самолет, разбил се край Ихтиман, е бил на хангар на летище Лесново. Първият полет с този модел самолет, който словенска марка, е в средата на 90-те. Подобна е и машината, която се разби край село Черньово до Ихтиман.
Машината е била с превишена летателна маса, твърди разследването.
„Относително 475 килограма е максималната му излетна маса, около 100 литра има гориво на борда. Ако сложим пътника и пилота по 70 килограма. Виждаме, че тук е около 530 кг зрителна маса. Малко над допустимата”, изчислява Христов.
От началото на годината трагичните случаи в „малката авиация" са 3, а загиналите - 8.
Властите отчитат все повече полети с подобни самолети и тенденция повече пилоти да надценяват възможностите си. Според дългогодишния инструктор Георги Влайков кандидат-пилотите се увеличават.
„Самолети не падат ето така. Самолети падат заради това, че редица фактори са се натрупали в много неподходяща последователност в неподходящия момент. Много правила, които винаги са написани с кръвта на някой и са били погазени и резултатът е логичен”, казва Георги Влайков от учебен център при Авиоотряд „Варна".
За Влайков лицензът не означава практически опит. А пилотът край Ихтиман е бил с достатъчно летателни часове и е напълно правоспособен от 2016 година.
От Специализираното звено за разследване на авиационните събития обявиха, че ще сформират комисия, с която ще продължат разследването.