АКТУАЛНО


Защо бизнесмени с куфарчета щъкат по коридорите на ДНСК?

5 14590 25.06.2019
Защо бизнесмени с куфарчета щъкат по коридорите на ДНСК?

В Дирекция „Национален строителен контрол“ действа скандален механизъм за безкрайно протакане на издаването на разрешителни за нови сгради под претекст, че се извършва контрол по издаването на Акт 16. Измислени са няколко хватки, за които Фрог ще ви разкаже. Според служители, тези схеми са направени, за да може строителните предприемачи да бъдат притиснати до стената и да си плащат, ако искат бизнесът им да върви успешно.


Работещите в ДНСК разказват как засичат по коридорите добре облечени бизнесмени да щъкат с куфарчета, преди да са получили заветния Акт 16.

 

За какво става дума: Механизмът е създаден с поредица заповеди, а контрол по изпълнението им се упражнява лично от издалият ги началник на институцията Иван Несторов, при който стои и цялата документация свързана с процедурата. За наличието на тези заповеди ни информираха служители след поредицата от публикации във Фрог.

Вижте ги ТУК, ТУК и ТУК, както и какво още последва за нас ТУК.

 

Оказа се, че текстовете ни са провокирали да се забрани на служителите достъпа до информационни сайтове. Забранено е вече на бивши служители да припарват до сградата на ведомството. Факт е, че чувствителността на хората и съмненията за наличие на корупционни схеми се засилва все повече и едва ли с такива мерки някой държавен администратор би възпрял нещо, което сам нарича „теч на информация“.

 

Всеки строителен предприемач чака да получи Акт 16, за да започне да реализира обектите си. Купуващите жилища или търговски обекти държат да има такъв преди да инвестират в подобни имоти. Процедурата за издаването на този документ, който удостоверява, че една сграда е годна и безопасна за експлоатация се оказва изкуствено удължена, а сред причините за това прозират възможности за рекет и корупция. Според самата ДНСК, това може да се оправдае със засилен контрол.

 

Каква е процедурата по закон

 Строежите от първа, втора и трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на ДНСК. Разрешение за ползване на строежите се основава на окончателен доклад, съставен от лицето, упражняващо строителен надзор и протокол образец 16 за установяване годността за ползване на строежа, съставен от Държавна приемателна комисия (ДПК). Тази комисия следва да бъде формирана в рамките на 7 дни, след като бъде получено искане за такава, което трябва да бъде придружено с определена документация. В комисията участват възложителят, строителния надзор и специализираните контролни органи – пожарна, ВиК и т.н. В зависимост от спецификата на обекта една такава комисия може да бъде и от 20 души. В хода на работата на тази комисия може да бъде поискано определени нередности да бъдат отстранени. Накрая председателят на ДПК представя подписания протокол образец 16 на органа, издал заповедта за назначаване на комисията, т.е. ДНСК.

 

 „Протокол обр. 16 е основание за издаване на разрешение за ползване на строежа или отказ за издаване на същото“, пише на сайта на ДНСК. Началникът на ДНСК или упълномощено от него лице в срок до 5 работни дни от представянето на протокол обр. 16 на ДПК или издава разрешение за ползване или не. В седем дневен срок след протокола на ДПК следва да се издаде Акт 16 или мотивирано да бъде отказано издаването му.

 

Контрол преди контрола

На практика от октомври 2017 г. в ДНСК и районните й подразделения е в сила заповед, с която разполагаме и която изисква при постъпване на искане за назначаване на държавна приемателна комисия (ДПК) първо на обекта да се прави оглед двама от служители на Дирекцията. Това очевидно не е предвидено в процедурата според закона, след като се налага да се прави с вътрешна заповед, което буди съмнения. Изпращат се „служители на отдела да се извършва незабавно проверка на място на строежа и се съставя констативен протокол за съответствието на строежа с описанието му в окончателния доклад, включително степен на завършеност и възможност за самостоятелно ползване по предназначение.“

 

По-интересното в случая е, че съставените протоколи от тези „инспекции“ следва да се изпращат директно и незабавно в Централното управление на ДНСК, а в случаите на установени нарушения на разпоредбите на ЗУТ се образуват съответните производства. След като така или иначе Държавната приемателна комисия, въз основа на огледа на строежа, представените документи, разискванията на нейните заседания и становища на членовете й съставя протокол обр. 16 с предложение за издаване на разрешение за ползване на строежа или с предложение за отказ за издаване на разрешение за ползване, изобщо не е ясно защо преди това се изпращат на предварителни огледи служители на Дирекцията? Защо се извършва предварителен контрол на контрола?

 

Както стана ясно цялата документация по исканите разрешителни стои в кабинета на началника на ДНСК, каква е съдбата на протоколите, съставяни от неговите служители вероятно само той знае, защото те не са част от досиетата за процедурите свързани със самите сгради, твърдят източниците ни. Заповедта е издадена от арх. Иван Несторов, началник на ДНСК.

 

Контрол и след контрола

Може би вече сте си помислили, че това е всичко, което може да бъде оправдано с някаква форма на допълнителен административен контрол, за който дори законодателя не се е сетил. Но съвсем не е така - има още такива заповеди.

Към края на 2018 г. арх. Несторов издава още една подобна заповед, с която, в рамките на 3 дни след получаването на протокола на ДПК и преди да бъде издаден Акт 16, отново се извършва последваща проверка на обекта. Двама (или колкото определи началника) служители от централното управление на ДНСК „извършват контролни проверки на място и по документи за установяване законосъобразността на строежа преди издаване на разрешителното за ползване“. Отново служителите могат да образуват производства в случай на установени нарушения. Този път заповедта е конкретизирана с 11 подточки, които трябва да съблюдават проверяващите.

 

Меко казано е странно как след първи оглед на изпратени служители от ДНСК, проверяващи и оценяващи членове на цялата държавна приемателна комисия е възможно да бъдат констатирани примерно нарушения на правилата за изпълнение на строителни и монтажни работи?! Ако бъдат констатирани подобни пропуски логично е да се търси отговорност от членовете на самата ДПК, а не от собственика на обекта.

 

Заповедта на Несторов завършва със следните нареждания: „За резултатите от проверките да ми се представят съставени констативни протоколи, придружени със снимков материал… Контрол по изпълнението на заповедта ще упражнявам лично.“

Още по-впечатляващото е, че заповед със абсолютно същия текст е издадена и на следващия ден. Тя е подписана от заместника на Несторов арх. Петър Духленски, но тя вече касае всички Районни дирекции „Национален строителен контрол“ (РДНСК).

Това означава, че в абсолютно цялата страна, контролът и последната дума дали някой ще получи Акт 16 или не, има еднолично арх. Иван Несторов.

 

 Узаконяване на корупционни практики

Къде са тези протоколи и снимковия материал, как се използват и кой ги използва – можем само да гадаем. Оказва се, че работещите в ДНСК са наясно с тази съмнителна практика, но щом има издадена заповед, те са длъжни да я изпълняват. С тази „процедура“ служителите си обясняват станалата традиционна гледка по коридорите на институцията - бизнесмени, които съвсем неприкрито разнасят пачки с пари към определен кабинет, разказаха източниците ни. С нея си обясняват и защо абсолютно цялата документация стои в кабинета на началника им. А ние се чудим защо никой не реагира на доклада, че деловодството не отговаря на абсолютно никакви изисквания.

 

Интересно е до какви констатации са стигнали от прокуратурата, която започна проверка. Накрая ще излязат със становище като това на КПКОНПИ за „Апартаментгейт“. Кой ще им повярва обаче?

 

Получихме сведения, че е подаден сигнал за тази порочна практика до Народното събрание и до министъра на регионалното развитие Петя Аврамова, но съдбата му е неизвестна. Никой не реагира, когато се издават подзаконови на подзаконовите нормативни документи, което явно се е превърнало в начин за узаконяване на недобросъвестни практики.

 

При управлението на това правителство стана практика чрез промяна на текст в преходни разпоредби на един закон да се променя друг. От време на време, някой се изоква и сезира за това я президент, я Конституционен съд. Но  когато се създават подобни „контролни механизми“ с вътрешни заповеди, няма кой да се обади. Въпросът е до кога ще е така?

 

Екип Фрог Нюз


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама