Агенция „Пътна инфраструктура“ против всички правила на правото и логиката, излъга и изхвърли напълно редовна фирма за събиране на пътни такси от винетки, за да закрепи позициите в бранша на едно конкретно избрано дружество. Това се случва с абсурдни и нагли методи, присъщи на мафията – пробутване на фалшиви служители от АПИ, блокиране на достъп до тол-системата и предупреждения от рода на „трябва да имате човек“.
Хватките, са повече от скандални. Те доказват, че бизнесът с винетките и тол-таксите се управлява по недопустим начин, а институциите се контролират от външни сили.
За какво става дума:
„Телетол“ АД е софтуерна компания, в която участват само млади хора, завършили основно в Лондон. Те решават да разработят мобилно приложение и да се регистрират като доставчик на тол-услуги.
„Преживяхме административен шок. Ние не сме кандидатствали за обществена поръчка, а искахме да се регистрираме като доставчик на тази услуга, което би следвало да е бърз процес. За 6 месеца не успяхме да се регистрираме, въпреки, че процедурата би следвало да е в рамките на 2 седмица. В продължение на месеци бяхме лъгани, разигравани, манипулирани. Включително бяхме препратени да контактуваме само и единствено с лице, наречено Христо Атанасов, но след многократни опити да се свържем с него, направихме проверка и се оказа, че такова лице не работи в нито една дирекция на Агенция „Пътна инфраструктура“ , каза на специална пресконференция Лиляна Деянова от „Телетол“ АД.
Младите хора решават да се борят до край и се обръщат за помощ към европейските институции. Благодарение на това, на 15 май т. г. се подписва договор с АПИ. Всичко е законно и нормално. Само че неочаквано започва ходене по мъките. АПИ не предоставя достъп на фирмата до тол-системата, въпреки задължението им да го сторят. По този начин незаконно се блокира работата.
„Бяхме отново разигравани и лъгани. След над 10 писмени и устни запитвания и искания да ни бъде предоставен достъп до системата на АПИ, Олег Асенов – шефът на тол-управлението обясни, че те не могат да предоставят достъп до тол-системата, а трябва това да направи фирмата, която я е създала - Австрийската компания “Капш”. Беше ни намекнато, че нашата работа няма да стане, "защото зад нас не стои човек или хора". Никъде в закона не съществува такова "условие". Ние, като граждани, четем законите и искаме те да се изпълняват точно така, както са написани. Там не пише за никакъв "човек“, който да е гарант пред АПИ, обясни Мартин Димитров, обявен от "Форбс"- България за един от най-успешните млади хора под 30 години у нас.
Абсурдът е, че АПИ прекратява договора им с едно прессъобщение, в което пише, че „Телетол“ има „техническа несъвместимост“ със тол-системата в АПИ. „Как е възможен такъв извод, след като на нас не ни е даден никакъв достъп до тази система. Те дори не знаят какъв продукт предлагаме.“, обясниха младите хора. Още по-скандалното е, че от АПИ отказват да им предоставят решението и мотивите за прекратяване на договора с обяснението, че това е секрена информация. По този начин ведомството блокира възможността от „Телетол“ да си търсят правата в съда, тъй като прессъобщението не е административен акт.
Снимка: "Телетол"
„Наложи се да станем и адвокати, защото нашите се отказаха като видяха с какви хора трябва да се борим. Десетки фирми още искат да се регистрират, но не успяват. Монополът не е добър за никой. Искаме да се конкурираме, но не на база кой кого познава“, допълни той.
Димитров определи като институционална некадърност факта, че сегашният монополист „Интелигентни Трафик Системи“ не предлага възможност да бъде коригирана евентуална грешка при закупуване на винетка. „България е единствената държава в света, където се плаща за грешка. Купуваш си винетка за една години и грешката ти струва близо 100 лева. После, за да я поправиш, даваш още толкова, а ако отново сбъркаш, е двойно. Това се дължи на тоталното нежелание това да се промени“, допълни още той.
Монополистът
Оказва се, че фирмата монополист е сключила договора си с АПИ за предоставяне на тол-услуги един ден преди да бъдат публикувани условията, на които трябва да отговарят доставчиците. Още повече, че за този един ден те са предоставили цялата документация, УС на АПИ се е събрал, взел е решение и е подписал договора с тях. Такова безобразия и потъпкване на закона може да се случи само в България, категорични са експерти.
Снимка: "Телетол"
Бърза проверка на Фрог в Търговския регистър установи, че точно когато е подписван договора, се извършва странно прехвърляне на акции – дружеството първо е акционерно, за кратко става с едноличен акционер и после пак става с няколко собственици. Освен това точно тогава два пъти сменя и адреса си.
Въпроси
Учихме в чужбина и се върнахме в България, за да променим нещо. Поставени сме в условия, в които законите не важат, а се разпореждат някакви тайни "фактори". АПИ не се управлява нито от министъра, нито от държавата. За това имаме и въпроси, които искаме да отправим и към министър-председателя Бойко Борисов.
Те са следните:
- Къде е тол-системата – в държавата или във фирмата изпълнител?
- Как така държавата няма достъп до системата?
- На базата на какви аргументи ни бе прекратен договора?
- Кой има интерес да има монопол на пазара?
- Има ли „човек“ зад кулисите, който контролира държавните институции?
Според нас трябва да има минимум 10 доставчици на тол-услуга и по-добрият трябва да спечели. Ще сезираме прокуратурата за престъпления по длъжност от страна на шефа на тол-системата и УС на АПИ. Според изискванията всеки доставчик на такава услуга следва да получава комисионна от 5% - така е фиксирано в европейските регламенти. От нас бе поискано да сключим договор за 7%. Това е още нещо, за което ще бъдат сезирани институциите.
„Има загуба на суверенитет в лицето на АПИ и на цяло министерство - МРРБ. Страшно е това, което се случва в България, но тя се е справяла с по-големи проблеми и с по-лоши хора. Може да ви изглеждаме наивници, но ще продължим да се борим, законът трябва да е над всичко и всички. Открито сме против институциите ни да не се управляват от хората, които виждаме и сме избрали, а от задкулисието.“, казаха още от „Телетол“. По думите им никой в България реално не знае дали изобщо е изградена тол-системата в страната.
Четете повече в рубриката "Интервю"!
Очаквайте продължение по темата!
Екип Фрог Нюз