Правило номер 3 на кризисните комуникации: Когато си в криза, не се караш на хората. Слушах опита за ”кризисна пресконференция” на представител на граничните власти. С доста изнервен тон той разказваше колко много хора с деца са пътували, как не си носели копие от декларации и как трябвало граничните власти да правят тези копия.
С такъв тон се караше, сякаш беше изключително ядосан, че са му нарушили спокойствието и трябва да се занимава с глупости. Все пак кризата е на самата администрация, не на хората, които просто искат да пътуват.
Факт е, че може би не всички хора знаят или се сещат какви документи трябва да вземат. Искам само да напомня на представителите на администрацията, че и на теория и на практика, те са наети, за да помагат на хората и всички ние им плащаме заплатите, именно за това. Ако видят някъде пропуск или възможност за подобряване на процедурата, една от техните основни функции е надлежно да комуникират и да уведомяват гражданите.
В така създалата се ситуация, далеч по-добре щеше да бъде, представителите на граничните власти периодично да излизат пред медиите и да напомнят учтиво за процедурите и правилата за преминаване на държавната граница, както и за всички необходими документи и брой копия, които трябва да се носят.
Функционалното разбиране на смисъла от комуникация е основно задължение на всяка администрация и основно средство за намаляване на напрежението при възникване на подобни кризисни ситуации.
Както често казвам, липсата на комуникация ражда чудовища.
Любомир Аламанов, Фейсбук