ИНТЕРВЮ


Албена Белянова: Ами ако ВАС отмени решението за рестартиране на проекта „Белене“?

4 13274 21.08.2019
Албена Белянова: Ами ако ВАС отмени решението за рестартиране на проекта „Белене“?
Албена Белянова

Ами ако ВАС догодина отмени решението за рестартиране на проекта „Белене“? Този риторичен въпрос зададе експертът по енергетика Албена Белянова. Ето какво сподели тя относно градежа на ядрената централа:


Г-жо Белянова, работила сте 10 години за АЯР и за БЕХ. Участвала сте в преговорите по проекта „Белене“ през 2012 г. Бяхте ли от скептиците относно интереса към процедурата и ако да – разсея ли се скептицизма ви?

Определено бях скептично настроена. И още съм. Както се оказа, а както и министърката на енергетиката Теменужка Петкова каза, че всеки е могъл да подаде заявление за участие в процедурата. Щом има кандидат за стратегически инвеститор, регистриран в бл. 84 в гр. Козлодуй, с 2 лева капитал и с един осигурен служител и аз, и вие сме могли да подадем заявление за участие. Количеството, обаче, няма да помогне по никакъв начин за реализацията на проекта. Нека изчакаме „шорт листата“ и тогава, евентуално, да проявим някакъв оптимизъм. Но пък нищо не пречи на ДАНС, даже е препоръчително, междувременно да извърши проверка на подалите заявления. Все пак се касае за проект от национално значение на стойност 10 милиарда лева.

 

Тази сутрин Теменужка Петкова сподели в тв интервю, че оферти са подали и „световни лидери“ в бранша.  

Има, но има и такива, които са подали оферти за дейности, които не са били изобщо упоменати в поканата. Според министър Петкова френската "Фраматом" (бившата Areva) и "Дженерал електрик" предлагат да доставят произведено от тях  оборудване, услуги по финансово структуриране на проекта и осигуряване на експортно кредитиране (за доставеното от тях оборудване). Няма обявена процедура нито за доставка на оборудване, нито за финансово структуриране на проекта. Това би могло да създаде сериозни проблеми, тъй като се засягат въпроси, свързани с конкуренцията и възлагането на обществени поръчки. Министърката ясно каза, че процедурата не е по ЗОП. Очаквам съвсем скоро реакция от страна на ЕК и най-вече от ГД „Конкуренция“. И не само по този въпрос.

 

Къде биха могли да възникнат пробойни?

Сериозен проблем, според мен, е и условието на процедурата, според което бъдещата проектна компания „следва да се ангажира с доставчик на свежо ядрено гориво, който да доставя гориво за реактори ВВЕР-1000 в съответствие със съществуващите лицензионни споразумения и приложимото законодателство“. Заявилите участие 7 потенциални стратегически инвеститори следва да са направили предложение за доставка на ядрено гориво. Производител на гориво за ВВЕР-1000 е ТВЕЛ, дружество част от структурата на Росатом. Познайте кой стратегически инвеститор харесва условието? Какво ли е предложението на другите 6-ма участници? Това условие предопределя доставчика на СЯГ в разрез с разпоредбите на основополагащ договор на ЕС - Договора за Евратом и създава риск за наказателна процедура от страна на ЕК за неспазване на общата политика на снабдяване на ЕС.

 

 Много често подводните камъни се залагат още в процедурата по избор на стратегически инвеститор. Има ли нещо, което на вас да ви направи особено впечатление?

В документацията на процедурата за избор на стратегически инвеститор по проекта АЕЦ "Белене" не се споменава нито дума за съществени факти и обстоятелства, свързани с проекта, като например проведения на 27 януари 2013 г. Национален референдум и последващото Решение от 27.02.2013 г. на Народното събрание, с което Парламентът за втори път подкрепи решението на първото правителство на Бойко Борисов за спиране на проекта и настоя за окончателното му прекратяване. Министър Петкова каза, че НС ще одобри стратегическия инвеститор. А защо да не се проведе нов референдум? Така колективната безотговорност ще е пълна.

В документацията никъде не се споменава и че Решението на МС от 29.06.2018 г., с което е „рестартиран“ проекта чрез отмяна на решението от март 2012 г. за прекратяване на проекта, е нестабилен административен акт, тъй като е обжалвано пред ВАС от Атанас Атанасов и Христо Иванов. Делото е насрочено чак за 09.03.2020 г. Ами, ако ВАС отмени решението? Колкото и да сме скептични към независимостта на съда, това е напълно възможен сценарий. Кой ще плати евентуални искове от участниците в процедурата? И това са само малка част от възможните проблеми.

Няма да коментирам явното непознаване на съществени технически, правни и икономически термини от изготвилите документацията, въпреки че подобно нещо е стряскащо, особено когато се касае за ядрен проект.

 

Дайте ни пример.

Като условие на българската страна в поканата е посочено следното: „Операторът на изградената централа да притежава опит в експлоатацията на реактори ВВЕР-1000“. При условие, че операторът се определя от Министерския съвет, условието на МС ли се поставя? Не прочетох и МС да е подал заявление за участие.

 

По думите на министър Петкова това е процедура, разработена съобразно европейски стандарти. Кои са тези стандарти?

Трябва да я попитате нея, но се съмнявам да получите конкретен отговор. Непрестанно се изтъква, че процедурата официално е публикувана в Официалния вестник на ЕС. И какво от това? Публикуването в раздел „информация и известия“ на Официалния вестник на ЕС по никакъв начин не ангажира ЕК и по никакъв начин не означава, че е ЕК няма или няма да има възражения. Миналата година беше даден ясен отговор, че нова нотификация пред ЕК е задължителна, а това е сериозна процедура.

 

От казаното от министър Петкова разбрахме, че оценката на активите не била готова, защото се изчаква „довършване на процедурата по лицензиране на техническия проект за АЕЦ „Белене“ през Агенцията за ядрено регулиране“. Бихте ли ни обяснили за какво става дума?

Преди окончателното прекратяване на проекта през 2012 г. лицензионната процедура беше на етап издаване на заповед за одобряване на техническия проект, като такава не беше издадена. През юни тази година предишния директор на НЕК спомена за някаква предстояща процедура за възлагане на дейности, свързани с „допълване само на ядрената част“ на техническия проект, но такава до момента не е официално обявена. След това документите трябва да бъдат внесени в независимата АЯР, която има 9-месечен срок за произнасяне. Възможно е да има и независим преглед на документите от страна на експерти на МААЕ. Притеснителен е фактът, че вече година МС не взема решение за определяне на Председател на АЯР, понеже. мандатът на сегашния Председател е изтекъл пред август 2018 г.

 

Има противоречиви изказвания дали проектът ще се строи с държавни гаранции. Последно ще има ли или не?

Несериозно е  изказването, че едва на следващия етап на процедурата ще стане ясно дали кандидатите за стратегически инвеститор искат държавни гаранции. Едно от условията на процедурата е : „Изграждането на централата следва да се осъществи на пазарен принцип (без сключване на договори за задължително изкупуване на енергията от българската държава, без предоставяне от българската държава на преференциални цени за изкупуване на електрическата енергия, без сключването на договори за разлика от българската държава, без предоставяне от българската държава на корпоративни гаранции и/или други непазарни механизми за гарантиране на инвестицията) и без предоставяне на държавна гаранция.“. Няма нищо неясно. Ако някой иска държавни гаранции, на който и да е етап от процедурата, той незабавно трябва да бъде отстранен, тъй като не отговаря на обявеното условие.

 

Г-жа Петкова обясни, че има Комисия, която ще оценява участниците. Българинът е подозрителен и не знае как точно ще се случи това. Възможно ли е сега да започне корупционно наддаване?   

Истината е, че няма методика за оценка на заявленията, няма ясни критерии, по които ще се оценяват участниците. В поканата е посочено само, че информационен меморандум ще се предостави на участници, които най-добре отговарят на изискванията за опит в инвестиране и в изграждане на големи енергийни обекти и които имат адекватна финансова способност да обезпечат задълженията за инвестиране и участие в ПК.“. Някъде да виждате ясен и обективен критерии? Но пък министърката спомена, че „процедурата е изключително, така.. флексабилна (гъвкава) по отношение за водене на преговори“…

 

Енергийният министър каза, че има достатъчно експерти, които да проведат процедурата. Така ли е?

Трудно ми е да коментирам, тъй като част от тях са мои бивши колеги. Само ще кажа, че ядрен експерт не се става нито с престой в сградата на министерството на енергетиката, нито с ядрен туризъм. Дано преговорите не протекат така, както протичаха през 2012 г. Надявам се, че и директорът на БЕХ, и директорът на НЕК са гледали сериала „Чернобил“ и няма да допуснат посредственост, некомпетентност, зависимости, премълчаване на истини, избягване на отговорност.  Защото цената, която ще платим за това е бъдещето ни.

 

Въпроси на Катя Илиева

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама