Изглеждат изключително странни и подозрителни енергичните действия на МО за рестартиране на станалия вече скандално известен проект за придобиване на леки учебни самолети за ВВС. За плановете на група офицери за възобновяване на проекта вече съобщихме през февруари т.г., а самата процедура за обществената поръчка бе обявена с решение номер 93 на министър Красимир Каракачанов на 9 септември.
За едно десетилетие проектът за придобиване на малки учебни самолети беше отхвърлен като нецелесъобразен и изключително рисков от цели 8 министри на отбраната подред: Николай Цонев, Николай Младенов, Аню Ангелов, Тодор Тагарев, Ангел Найденов, Велизар Шаламанов, Николай Ненчев и Стефан Янев. Въпреки силния натиск на някои офицери от ВВС, и на различни лобита свързани с производителите на подобни самолети, нито един от изброените министри не даде ход на тази процедура поради съвкупност от достатъчно уважителни причини. А именно – изключително малкия брой на обучаеми в досегашния факултет „Авиационен“ – до 10 бройки на година, наличие на предостатъчно летателна техника за обучение във ВВС, съмнения за манипулиране на техническата спецификация в полза на определен производител, корупционен риск, рязко повишаване на броя на инцидентите и катастрофите с подобни малки учебни самолети през последните години (включително и в България), липса на подобна практика във водещите държави от ЕС и НАТО, които използват симулатори (тренажори) за първоначално обучение (скрийнинг), а не малки самолетчета и др.
Ето и част от становищата на министъра на отбраната Аню Ангелов и на депутата от БСП Ангел Найденов по време на парламентарен контрол в Народното събрание още през 2013 г.
Аню Ангелов: „Министерството на отбраната и лично аз сме били далеч от мисълта да закупим такъв самолет..." (б.р. малък учебно-тренировъчен самолет).
Ангел Найденов: „Щеше да бъде изумително, ако на фона на състоянието, особено на летателната техника, се отиде към варианта за закупуване на спортно-акробатични самолети, каквито са самолетите „Злин“. Вярно, че тяхната стойност не е особено голяма – между 500 и 800 хиляди лева и стойността на сделката е около 5 милиона, но щеше да бъде наистина учудващо, ако командването на ВВС, съответно ръководството на МО, беше позволило осъществяването на подобна сделка. Когато 80 процента от летателната ти техника е на земята и няма достатъчно средства за закупуване на резервни части и съответно да бъде възстановена летателната годност… да купиш спортно-акробатични самолети щеше да бъде абсурдно разхищение на средства. Двуместни самолети, на които най-голямата стойност е, че можеш да правиш акробатични номера. Или в краен случай да носят транспаранти и да обслужват предизборна кампания в определен период от време. Слава Богу, че няма такъв проект, че не сте предвидили, не предвиждате и няма да се предвиди закупуването на подобни самолети“.
За разлика от многото си предшественици единствен министърът на отбраната Каракачанов избра да не се съобрази с изброените не само уважителни предупреждения за възможни катастрофи и жертви и в началото на миналата 2018 г. пусна обществена поръчка за 4 броя витлови учебни самолети за ВВС. Тогава последваха серия от разкрития в медиите и основателна жалба до Комисията за защита на конкуренцията. На 15 февруари 2018 г. „Фрог“ публикува статията „Автогол на Каракачанов или… на гол тумбак чифте нагласени самолетчета“. Оказа се, че на ВВС са абсолютно ненужни тези 4 средства за авиошоу, защото те вече разполагат с 12 броя изправни учебни и модерни самолети. На които пък летят малък брой курсанти и инструктори. Този проблем разтревожи, както КЗК, така и депутатите.
На 9 март 2018 г. в парламента народният представител Петър Витанов постави критичен актуален въпрос към Каракачанов, като демонстрира с данни и факти защо подобни самолетчета не са изобщо необходими на ВВС и придобиването им би било скъпо и ненужно разхищение на средства. Аргументацията на жалбоподателя до КЗК пък бе спестена от МО пред медиите и той бе вкаран под общия знаменател на обичайно заподозрените „сульо и пульо“, които по принцип провалят обществените поръчки. От нея обаче става кристално ясно, че техническата спецификация е била подготвена в полза на определен и един единствен самолет – чешкия „Злин“?
След негативния медиен и обществен отзвук Каракачанов се отказва от процедурата за спортните самолетчета… но само временно. Явно се е притеснил от професионално аргументираната жалба, защото неговите работни екипи за няколко месеца… инициират ред промени в ЗОП, които имат палиативен характер и целят само едно … да възпрепятстват евентуални жалби в бъдеще!
Както сайтът ни съобщи в следваща публикация на 7 февруари 2019 г. – „Моделът КОЙ марширува и в армията“, амбициозните планове за възобновяването на процедурата са в ход. Всички усилия на шепа офицери от ВВС и МО бяха впрегнати за стартирането й през месец септември т.г., защото от една страна НС бе във ваканция и нямаше кой от опозицията да задава нелицеприятни въпроси на Каракачанов в рамките на парламентарния контрол, а от друга страна се цели да бъде изпреварен американския анализ за учебната ни авиация, който ще излезе през втората половина на 2019 г. Предвижда се доста добро развитие на Долна Митрополия като модерна база със симулатори за скрийнинг и високотехнологични самолети за обучение в четири фази, а не като частен аероклуб с рискови малки самолетчета, опасни за живота и здравето на младите пилоти.
Въпросът е „КОЙ има нужда от тази схема?“ след като министърът на отбраната въпреки цялото основателно недоволство все пак пусна обществената поръчка за леки самолети на 9 септември т.г., а същата бе отречена от всички негови предшественици! Не трябва ли Каракачанов да се замисли, че само в България през последната година са регистрирани 6 катастрофи с жертви с подобни малки самолетчета!?
Калин Джумайски